Китай е изпратил 4.91 милиона автомобила в други страни през 2023 г., което го прави най-големият износител в света. Това заяви представител на Министерството на промишлеността и информационните технологии на Китайската народна република на пресконференция на ведомството след резултатите от годината.
„Износът на автомобили достигна 4.91 милиона единици, което е с 57.9 процента повече от предходната година, Китай зае първо място в света за първи път“, е обявил чиновникът.
Според него производството и продажбите на автомобили в Китай са се увеличили съответно с 11.6 процента и 12 процента, като и двете цифри леко надхвърлят границата от 30 милиона единици.
В края на 2023 година в свой анализ вестник Nikkei прогнозира, че Китай за първи път ще стане най-големият износител на автомобили в света поради увеличените доставки за пазарите на Русия и Мексико.
Според предварителните данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили, от януари до ноември износът на автомобили, сглобени в Китай, се е увеличил с 58.4 процента на годишна база и възлиза на 4.41 милиона единици. За Япония тази цифра за същия период възлиза на 3.99 млн. автомобила, а в края на годината общият обем на износа се прогнозира на 4.3 млн. броя. През последните години Япония заема първо място в класацията на световните износители на автомобили, като само губи в Германия веднъж през 2016 година.
Един от основните фактори за укрепване на позициите на Китай беше увеличаването на продажбите на руския пазар, откъдето европейските и японските компании напуснаха в резултат на санкциите. През единадесетте месеца на 2023 г. Китай е доставил около 730 хиляди автомобила на Руската федерация, което е седем пъти повече от 2022 година.
На второ място е Мексико, където през миналата година доставките на китайски автомобили са се увеличили със 71 процента до 330 хиляди единици. Китайските концерни се стремят да създадат голяма клиентска база в Мексико, която да служи като плацдарм за евентуална експанзия на пазарите на САЩ и Канада.
Китай също така значително разшири глобалния износ на електрически превозни средства и други превозни средства с алтернативна енергия. Освен в Европа китайските електромобили набират популярност и в страните от Югоизточна Азия, където японските компании традиционно имат силни позиции. Например, износът на китайски автомобили с електрически двигатели за Тайланд се е удвоил в сравнение с миналата година.