Възможно ли е България, Гърция и Румъния да си направят„Мини Шенген“?

шенген

Възможно ли е България, Гърция и Румъния да създадат „Мини- Шенген“ и да отворят границите си? Идеята е повече от добра и би показала на бюрократите в Европа, че добрите решения са възможни и на Балканите. Обикновено този район е известен с напрежение и взаимни упреци между съседните страни. Дали ще спорим за историята или таратора, напрежение винаги има. Сега обаче можем да покажем нещо наистина добро.

България и Румъния влизат в Шенген по въздух и море от края на март 2024 година, когато отпада контролът на въздушните и морските граници с държавите от Шенгенското пространство. Тази половинчата мярка, която бе похвалена от българските политици като успех, всъщност може да бъде надградена. Български, румънски и гръцки политици предлагат да се премахне контролът по сухопътните граници между трите държави.

Българският депутат Даниел Лорер, румънските евродепутати Дачиан Чолош и Влад Георге и гръцкият евродепутат Георгиос Кирцос са написали съвместно писмо до гръцкия министър на имиграцията и убежищата Димитрис Кайридис, в което настояват той да отправи предложението по време на неформалната среща на министрите на правосъдието и вътрешните работи на ЕС, която ще се проведе в четвъртък, 25 януари.

В съвместното писмо четиримата политици представят на Димитрис Кайридис няколко аргумента за бързото премахване на контрола по границите, като предимствата, разбира се, са икономически.  Представители на гръцкия туризъм настояват за премахване на контрола по сухопътните граници, за да се улесни пътуването на румънски и български туристи към Гърция, които знаем, че са многобройни. От това би спечелила най-вече икономиката на северните части на Гърция, особено ако сухопътната граница бъде напълно отворена преди летния сезон.

България и Румъния пък ще спечелят, защото транспортните компании трупат огромни финансови загуби от дългия си престой по границите.

По данни на евродепутатът Андрей Новаков, всеки ден за един камион на опашката на границата между България и Румъния носи загуба от 240 евро за собственика му, а опашките на Видин и Русе са непоносими. Туристите също ще са доволни, че няма да си губят времето да чакат в дълги колони от автомобили.

Подписалите писмото политици уверяват, че  премахването на граничния контрол незабавно би подобрило екологичните параметри на въпросните зони, като по този начин би допринесло и за целта на ЕС за намаляване на вредните емисии и замърсяването на въздуха.

Тази идея не е нова. Миналата година Андрей Новаков предложи България и Румъния да отворят общата си граница за свободно преминаване от 1 януари, ако Съветът на ЕС отново ги пореже за Шенген. Общинският съвет в Добрич също беше обсъдил и одобрил вариант за двустранно споразумение с Румъния. Това не би било нарушение на европейските закони, тъй като не се се премахва контрола на външни граници на блока. Идеята бе това да важи само за двата моста- Видин-Калафат и Русе-Гюргево, а както изглежда румънската страна не възразила на този вариант.

България би спечелила от „сухопътен Шенген“ най-вече заради преминаването на няколко трудни граници – Видин-Калафат, Русе-Гюргево, Кулата-Промахон, Илинден-Ексохи. Съответно Румъния също би спечелила. Но най-много бихме спечелили от това, че ще покажем, че наистина сме европейци, и то от напредничавите.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст