Нито една от процедурите за избор на изпълнител на обществените поръчки за нов подвижен състав за ЖП транспорта не е направена за определена фирма. Ако беше така, то тази поръчка, най-малкото, трябваше да бъде спечелена.
С тези думи министърът на транспорта Георги Гвоздейков отговори на депутата от “Възраждане” Димо Дренчев, който по време на петъчния парламентарен контрол, провел се на 26 януари, коментира, че в четирите големи провалени търга за обновяване на ЖП транспорта и на ЖП инфраструктурата по Плана за възстановяване и устойчивост, се вижда лошо прикрит опит да се напишат изисквания с цел поръчката да бъде спечелена от конкретна фирма.
Дренчев уточни, че Комисията за защита на конкуренцията е спряла процедурата заради грешно зададени изисквания, а освен това при някои от поръчките не се е явил нито един кандидат, дори водещи фирми производители.
От своя страна министър Гвоздейков го успокои, че съставът на комисиите, които са работели по предходните поръчки вече е сменен и вече други хора ще подготвят новите изисквания за поръчките. Процесът бил технически и било нормално всяко едно изискване, което се залага като компонент и като промяна в концепцията на така предлаганите продукти, да усложнява процеса, обясни транспортният министър.
Той увери Дренчев, че са оптимизирали спецификациите до ниво базови европейски изисквания и стандарти на производство, което облекчавало конкуренцията и давало възможност на много повече участници да се включат. Освен това едната от процедурите – за 35 мотрисни влака – вече е открита и има срок от 1 месец за подаване на оферти.
“За 20 влака тип пуш-пул в момента сме в процедура на избор на изпълнител – там се възползвахме от хипотезата в Закона за обществените поръчки, която ни дава възможност за пряко договаряне, когато са подадени некоректни оферти. Ние сме в постоянна комуникация с Европейската комисия и ги уведомяваме за всеки възникнал казус. Като цяло нагласата на Комисията е да ни съдействат така, че тези процедури да бъдат доведени докрай” обясни Гвоздейков. Той изрази надежда до края на март или в началото на април всички процедури да бъдат приключени, изпълнителите да бъдат избрани, а договорите – подписани.