Световният пазар на суров петрол става все по-регионален защото атаките на бунтовниците хути в Червено море и препускащите цени на морския превоз принуждава купувачите да се снабдяват от по-близки до тях източници. Ограничаването на трафика на танкери през Суецкия канал слага началото на пазарно разделение. Един от търговските региони се оформя около Атлантическия басейн и включва Северно море и Средиземноморието, а другият обхваща Персийския залив, Индийския океан и Източна Азия. Все още се намира и черно злато, което пътува между тези област по по-дългия и по-скъп маршрут около южния край на Африка, но последните сделки за покупка на горивото показват задълбочаващо се разделяне.
На територията на Европа ред рафинерии са се отказали да пазаруват иракския сорт „Басра“ през миналия месец, твърдят търговци, и вместо това са се насочили към доставки от Северно море и Гвиана. В Азия пък се наблюдава скок на търсенето на петрола „Мурбан“ на Абу Даби, което е била и основната причина за скока на цените за незабавна доставка в средата на януари, докато износът на Казахстан за Азия се е свил рязко.
Междувременно, количествата черно злато, товарени от Съединените щати за Азия, са паднали с над една трета през януари спрямо декември 2023-а, показват данни от устройствата, следящи корабите, на Kpler.
Тази фрагментация няма да остане постоянна, но засега затруднява зависимите от вноса на горивото държави като Индия и Южна Корея да диверсифицират източниците си на снабдяване. Потърпевши са и рафинериите, защото се ограничава гъвкавостта им да отговарят бързо на променящата се пазарна динамика, което може да подяде печалбите им.
„Насочването към по-лесни от логистична гледна точка доставки има търговски смисъл и това ще е продължава докато продължи отказа от превоз през Червено море, който поддържа високи транспортните разходи“, коментира Виктор Катона – водещ анализатор на петролния пазар в Kpler. Той допълва, че „намирането на баланс между сигурността на доставките и получаването на максимални печалби е изключетлно трудна задача“.
Транзитът на петролни танкери през Суецкия канал е намалял с 23% през миналия месец спрямо ноември 2023-а, съобщи Kpler на 30 януари. Спадът е още по-дълбок за втечнения нефтен газ и за втечнения природен газ, съответно с 65 и 73 процента.
На пазара на петролни деривати най-засегнати са потоците на дизел и на самолетно гориво от Индия и Близкия изток до Европа и на европейски мазут и нафта за Азия. Азиатските цени на нафтата достигнаха през миналата седмица най-високите си стойности за последните почти две години заради опасенията, че ще става все по-трудно тя да бъде превозвана от Европа.
Въздействието на атаките в Червено море се проявява чрез по-високите транспортни разходи, което насърчава рафинериите да ползват регионални горива когато това е възможно. Цените на превоз на най-големите петролни танкери Suezmax от Близкия изток да Северозападна Европа е скочил с около 50% от средата на декември 2023-а, посочва Kpler. Базовият глобален сорт „Брент“ пък е поскъпнал с около 8% през същия период. Разходите за доставка на суров петрол от Съединените щати, където производството е рекордно високо, до Азия са се увеличили с повече от 2 долара за барел в рамките на три седмици през януари, твърдят търовци.
Диверсификацията все още е възможна, но струва скъпо. И ако по-високите цени не могат да се прехвърлят на крайните потребители, те ще орежат печалбите на рафинериите.
Ситуацията в Червено море не се очаква да доведе до дългосрочно пренасочване на петролните потоци, но същевременно е трудно да се намери решение в краткосрочен план. Нещо повече, има реална вероятност кризата да се задълбочи след обстрела на танкера с руско горива в края на януари и ответните удари на Съединените щати и Великобритания срещу военни цели на бунтовниците в Йемен.