Ескалацията в Червено море покачва цената на морския транспорт

контейнери пристанище терминал морския транспорт

Кризата в Червено море е сериозна заплаха за морския трафик. Този търговски маршрут осигурява достъп до Суецкия канал – най-бързият морски път, свързващ Европа (по-специално Ротердам или Лондон) с Азия. През него преминават около 12 процента от световната търговия и една трета от световния трафик на контейнери. Данните показват, че ескалацията в Червено море покачва цената на морския транспорт. Това отбелязват експертите по кредитно застраховане от Кофас.

Като се има предвид заплахата в региона, повечето корабни компании вече избягват Суецкия канал и предпочитат нос Добра надежда, който ги отвежда около африканския континент и добавя над десет дни към времето за пътуване. За тези, които продължават да го използват, разходите за сигурност и застраховка нарастват неимоверно, отбелязват от Кофас. За да ги компенсират, превозвачите пренасочват корабите си към европейските и средиземноморските търговски маршрути, което намалява наличното пространство за стоки, пътуващи по транстихоокеанските и северно-южните маршрути, и води до по-високи тарифи.

Въпреки увеличението на тарифите за превоз на товари, които от Шанхай са се увеличили над  два пъти, а по някои маршрути до Европа дори три, те все още са средно под рекордните си нива от началото на 2022 година. Засега експертите от Кофас смятат, че инфлационното въздействие ще бъде овладяно – от порядъка на 0.1 пункта инфлация на глобално равнище (0.2 пункта в Европа.)

За трета поредна година

растежът на световната икономика ще се забави,

стигайки до 2.2 процента през 2024 г. спрямо 2.6 на сто през 2023 година.

Макар че за САЩ „мекото приземяване“ изглежда е в ход, през първата половина на 2024 г. икономическата активност най-вероятно ще продължи да се забавя вследствие на разходите на домакинствата. Сред основните причини е натрупаният по време на пандемията запас от излишни спестявания, който вече до голяма степен е изчерпан и ще продължи да намалява.

Китайската икономика, която през втората половина на 2023 г. изглеждаше, че е възстановила позициите си, завършвайки годината с растеж на БВП от 5.2 процента (малко над официалната цел), в началото на тази година се задъхва. Възстановяването на потреблението остава несигурно, а опасенията за корекция на пазара на недвижимите имоти, разрешаването на проблема с дълговете на местните власти и дефлационният натиск продължават да натежават върху частните инвестиции и потребителските нагласи.

В Европа през първата половина на годината се очаква стагнация или състояние близко до нея. Преработващата промишленост продължава да страда от трайно високите разходи и вялото външно търсене.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст