Нарушенията по пътищата не са проблем само на България, а на цяла Европа, въпреки че при нас мащабът е по-голям. Поради тази причина в края на мандата си евродепутатите подкрепиха на първо четене най-добрите възможни мерки, които със сигурност ще дисциплинират доста шофьори.
Предложението включва лишаването от право на шофиране в една държава от ЕС да е валидно в целия блок. Освен това тежките пътнотранспортни нарушения, като например прекомерното превишаване на скоростта или шофирането в нетрезво състояние, да засегнат правото на управление в целия ЕС.
Правилата, засягащи правото на управление са част от пакета за пътна безопасност, който бе представен от Европейската комисия през март 2023 година. Целта му е да подобри безопасността на пътя за всички участници и
до 2050 г. да сведе смъртните случаи по пътищата до нула.
Сегашната ситуация е следната, ако книжката на шофьор бъде отнета след пътнотранспортно нарушение в държава от ЕС, различна от тази, която е издала свидетелството, в повечето случаи санкцията ще се прилага само в държавата, в която е извършено нарушението. За да се гарантира, че временното ограничаване или отнемане на книжката на чуждестранно лице се прилага във всички държави от блока, новите правила изискват постановеното решение да бъде предадено на държавата членка, която е издала свидетелството за управление.
Евродепутатите подкрепиха към списъка на тежките пътнотранспортни нарушения, например – шофиране в нетрезво състояние или пътнотранспортно произшествие със смъртни случаи – да се добави и
шофирането без валидно свидетелство за управление,
и карането с 50 км/ч по-бързо от разрешената скорост. Малко по-рано евродепутатите свалиха разрешената скорост в жилищните райони на 30 километра. Тоест – ако се движиш по-бързо, спокойно може да загубиш книжката си за определен период от време.
За да се приложат всички тези мерки, трябва да има добър синхрон между държавите. Предложението предвижда да се определи срок от 10 работни дни за обмен на информация за взетите решения и още 15 работни дни, през които да се реши дали провинението е достатъчно сериозно, за да се прилага в целия ЕС. Нарушителят трябва да бъде информиран за окончателното решение в срок от 7 (седем) работни дни.
Няма спор, че
този пакет от мерки срещу безобразното шофиране
е едно от най-добрите решения на настоящия Европейски парламент. Лошото е, че дори законът да бъде приет, това ще се случи след доста време. Парламентът прие мярката на първото четене, но Съветът на ЕС все още не е дал позицията си. Това означава, че новият Парламент, който ще бъде избран през юни., ще продължи работата по този закон. От това пък следва, че решението може да дойде чак през следващата година.
Всяка нова мярка или санкция е добре дошла за милата ни татковина, където войната по пътищата не спира колкото й строги ограничения да се налагат за алкохол и дрога, за превишена скорост и говорене по телефона в движение и т.н. То не бяха поправки в Наказателния кодекс, то не бяха протести и гражданско неподчинение на опечалени, то не бяха депутатски и министерски обещания и клетви. Нищо не е в състояние да спре малоумието по българските пътища, нито да “прероди” тежките ПТП-та в леки. Това доказва и статистиката – през периода 2018-2023 г. по пътищата у нас са загинали 3308 души. Или казано на по-обикновен език –
за една петилетка сме затрили населението на един град като Ардино или Батак.
Миналата година влязоха в сила по-строгите санкции за шофьори нарушители. Те са за нарушения, свързани с шофиране след употреба на алкохол и наркотични вещества, неосигуряване на предимство на превозни средства, както и на пешеходци, неправилно изпреварване и превишаване с над 50 км/ч в населени места.
След въвеждането на мярката обаче от МВР отчетоха, че в сравнение с 2022 г.
броят на пияните шофьори е скочил с 5%, а на дрогираните – с 68 на сто.
Европейската комисия съобщи в края на миналата година, че в България и Румъния се наблюдава най-голям брой на жертвите на пътя спрямо броя на населението – съответно 78 и 86 на един милион жители. Средната стойност за ЕС е 46 смъртни случая на един милион жители.
Това е статистиката, а отвъд нея стоят човешки животи. Държавата действа срещу нарушителите, Европейският съюз също е решил да засили контрола, остава само водачите да „ги удари нещо по главата“ и да започнат да спазват правилата. Тогава ще изпълним програмата на Брюксел „Нулева смъртност на пътя“, а по-важното е, че живеем по-добре.