Облагането на хазарта вече е сходно с това на останалия бизнес

облагането на хазарта

Философията на облагането на хазарта вече е в унисон с тази на останалия бизнес, въпреки че става дума за такси, а в реалната икономика за данък. От началото на тази година при игрите на Фортуна ще се облага разликата между условно наречените приходи и разходи –  залозите и изплатените печалби. При останалия бизнес също се облага разликата между приходи и разходи, когато тя е положителна величина под формата на печалба. Разликата е, че при хазарта има и еднократна лицензионна такса за започване на дейността.

С промените в чл. 30, ал.3 от Закона за хазарта, влезли в сила на 01.01.2024 г., реално е въведена двукомпонентна такса за поддържане на лиценз за организиране на хазартни игри. Двукомпонентната държавна такса се състои от еднократна такса в размер на 300 хил. лв. и променлива част в размер на 20 на сто върху разликата между стойността на получените залози и изплатените печалби, а за игри, за които се събират такси и комисиони за участие – в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисиони. При предходната редакция на закона се събираше единствено такса в размер на 15 на сто върху стойността на направените залози за всяка игра, т.е облагаха се приходите.

Това облагане се отнася до всички игри на късмета – традиционна лотария, томбола, моментна лотария, тото, лото, бинго, кено и техните разновидности, игри със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игри със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти. Изключение правят само онлайн залаганията.

Новите текстове водят до еднакво и равнопоставено облагане на направени залози при наземен и онлайн залог върху спортни събития, коне и кучета и случайни събития. Преди промяната на практика при един и същ вид хазартни игри, при направата на залог наземно и онлайн, съществуваше разлика в дължимите такси, отбелязват он финансовото министерство.

От там утвърждават, че след извършените промени в закона от началото на тази година няма констатирано увеличение на искания за издаване на лиценз за организирането на хазартни игри наземно, чрез пунктове за приемане на залози и изплащане на печалби. Всички подадени искания за издаване на този тип лиценз са депозирани преди приемането на промените, както и всички сега действащи лицензи за този вид хазартни игри са издадени преди края на мивалата година.

В допълнение в края на 2023та към Министерството на финансите е сформирана работна група с цел анализиране на действащия Закон за хазарта и възможностите за подобряване и прецизиране на нормите му.

В изпратено до медиите разяснение от НАП се подчертава, че корекцията в норматива „категорично води до реално увеличение на приходите във фиска“.

В своя декларация от ПП-ДБ също подчертават това.

Освен че води до увеличаване на бюджетните приходи, намаляването на дела на нелегалния пазар е и мярка за по-добра защита на участниците в хазартни игри, за по-ефективна борба и превенция от зависимости, заяви Венко Сабрутев от ПП-ДБ. Той допълни, че в Закона за корпоративното подоходно облагане данъкът за хазартна дейност за игрален автомат в игрална зала, в игрално казино, за игрално място вече е 800 хил. лв. за тримесечие, а досега е бил 500 хил. лева.

Приетите промени в Закона за хазарта и в ЗКПО увеличават таксите и данъците на хазартните оператори до 4 пъти, което ще доведе до значително увеличение на приходите в държавния бюджет, се казва в декларацията на ПП-ДБ.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст