ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Налице са признаци за недостиг на дизел -“гориво за икономиката”, в Европа

недостиг на дизел - гориво за икономиката

Пазарът на дизел (едно от основните горива за захранване на икономиката) в Европа показва признаци за недостатъчно предлагане в резултат на затварянето на рафинерии и на нарушения корабен трафик през Червено море.

Недостигът е налице от известно време и първоначално е провокиран от санкциите, орязали корабния внос на петролния дериват от Русия, и в по-малка степен от затварянето на заводи и ограничаване на производството на вторични продукти в отговор на редукцията на добива от ОПЕК+. В момента пък се добавят сезонните дейности за ремонт и поддръжка на преработвателните мощности, атаките срещу руски енергийни съоръжения и обстрела на бунтовниците хути на търговски кораби в Червено море, довели до повишение на таксите за превоз.

Надценката за дизела над суровия петрол е скочила до най-високите си за това време на годината стойности от поне 2012 година. Освен че е двигател на инфлацията, това положение оказва натиск върху жизнено важни икономически сектори като товарни превози, земеделие и строителство. Спекулантите също са се активизирали и очакванията им са за по-нататъшен ценови възход на дизела. Признаци за недостиг показва и ценовата структура (backwardation), при която горивото за доставка през февруари е по-скъпо от договореното за по-късни дати.

Анализаторът на компанията за глобални данни, анализи и консултации в сектора за възобновяеми енергийни източници, енергия и природни ресурси, “Уд Макензи” Емма Хаусам очаква “спад на резервите на дизел и газьол през идните два месеца”. Тя обосновава прогнозите си с пролетните поддръжки на рафинериите и с недостатъчното предлагане от ключови пристанища за износ, както и затруднения трафик през транспортния коридор Червено море-Суецки канал до Европа.

Дизелът е най-активно използваното гориво на Стария континент. Търсенето на дизелови горива в европейските страни членки на ОИСР е било над 6 млн. барела на ден през 2021-а и 2022-а – далеч над потреблението на други петролни продукти като бензин, показват данни на Международната агенция по енергетика.

Сравнително ниските количества на вноса допринасят за проблемите на предлагането. Общия обем на доставките на дизолово гориво в Европейския съюз и Великобритания през януари са били доста под декемврийските, както и по-ниски отколкото през същия месец на 2023-а, по данни на фирмата за данни и анализи на пазарите на енергия и корабен транспорт Vortexa. Все пак, барелите от Индия и от Близкия изток продължават да пристигат, като повечето от тях заобикалят южноафриканския нос Добра надежда, за да избегнат атаките на хутите в Червено море, което увеличава времето за транспорт и разходите. Други доставчици, като Съединените щати и Турция, също продължават да изпращат дизел за Европа.

Дейностите по поддръжка на мощностите на рафинериите също ограничава дизеловите пратки. Работата по съоръженията за дестилиране, които са ядрото на петролните преработвателни заводи, коства общо 440 хил. барела на ден през това тримесечие в Европа, по данни на Хаусам. Въпреки че това количество е със 110 хил. барела по-малко отколкото през миналата година, загубеният продукт все пак е по-голям отколкото ако най-голямата рафинерия в региона внезапно спре работа.

Най-голямото неизвестно в тази картина обаче е заплахата от повече атаки с дронове на Украйна срещу руски съоръжгения. Защото, въпреки западните санкции, Русия продължава да изнася милиони барела дизелови горива и всяко прекъсване на тези потоци ще има отрицателен ефект върху глобалния пазар.

Очакванията на “Уд Макензи” за спад на запасите от газьол и дизел през този и през следващия месец отговаря и на историческите данни за ЕС и Обединеното кралство.

Прогнозираният от “Уд Макензи” спад ще се случи въпреки предвижданията за намалено с 5% потребление в Северозападна Европа през това тримесечие спрямо същия период на миналата година. Ексепртите на консултантската компания очакват възстановяване на резервите през следващото тримесечие.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избори 2 в 1 са добра алтернатива за страната?

Подкаст