Докато коментарите и критиките по приетите от Народното събрание преди седмица (на 9 февруари) промени в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие продължават, една от най-бруталните причини за бетонирането на българския морски бряг продължава да остава нерешена. Става дума за сагата с приемането на общия устройствен план (ОУП) на Община Царево, която взе да се превръща в… приказка без край. При това – мръсна приказка.
Изминаха близо две години откакто екс министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов прекрати на договора с архитектурно бюро “Форум Александрови”, което навремето беше ангажирано с изработването на царевския ОУП. Причината бе очевидна – предложеният от тях проект беше посрещнат на нож както от целокупния неправителствен сектор, така и от редица професионални организации. Основната причина за масовото недоволство бяха несъответствията в проекта, между които
и т. нар. “надуваеми плажове”, предвиденото застрояване на парк “Странджа“.
Тъй като темата продължава да вълнува обществото, а информацията по нея е доста оскъдна, а „БАНКЕРЪ“ от години се занимава с проблема (виж ТУК, ТУК и ТУК), отново решихме да черпим вода директно от извора.
От местни хора научихме, че Общият устройствен план на Община Царево е бил възложен на друг изпълнител и работата по него вече била започнала.
От Министерството на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ ни съобщиха, че в края на миналата година, със заповед на регионалния министър Андрей Цеков (№ РД-02-15-146 от 6 октомври 2023 г.) е разрешено изработваното на проект за изменение на Общия устройствен план за цялата територия на Община Царево, както и екологична оценка към него. Проектът е възложен за изпълнение на ведомствената фирма „Национален център за териториално развитие“ ЕАД.
Става въпрос за консултантския и проектантски център, който е наследник на
известния научно-изследователски и проектантски институт КНИПИТУГА,
създаден през 1960 година с цел разработване на аналитични и стратегически документи в сферата на териториалното устройство.
Според официалното му представяне, той е изпълнител на някои от най-значимите планови и стратегически документи за страната.
Договорът е сключен през месец декември 2023 г. и стойността му е в размер на 153 600 лева.
От пресцентъра на регионалното ведомство ни уведомиха, че съгласно клаузите на договора изпълнението ще се осъществи в две фази.
Първата е изготвяне на Предварителен проект, заедно с Правила и нормативи за прилагане на изменение на ОУП и Доклад за оценка на степента на въздействие на плана – до шест месеца от сключването на договора, и Изготвяне на Екологична оценка – до един месец след получаване на положителна оценка на Министерството на околната среда и водите по Доклад за оценка на степента на въздействие на плана.
Втората е изготвяне на Окончателен проект –
до три месеца след приемане на предварителния проект
за изменение на ОУП Царево от Национален експертен съвет по устройство на територията и регионална политика (НЕСУТРП) при МРРБ.
От ведомството изрично подчертават, че „сроковете спират да текат от момента на внасяне на документацията в Министерство на околната среда и водите (МОСВ), НЕСУТРП и/или други институции при необходимост, до момента на приключване на административните процедури в съответната институция и съответно те не се включват в общия срок“.
И, тъй като една от причините за критиките към предишния план беше предвиденото урбанизиране на Природен парк “Странджа”, се поинтересувахме дали сега има поставени условия към новия изпълнител, включващи параметрите на застрояване в него.
Хората на министър Цеков ни увериха, че в заданието е заложено
регламентиране на процесите на по-нататъшната урбанизация
на територията с оглед поддържане на екологичното равновесие и опазване на природната среда от неблагоприятни антропогенни въздействия. В това число и чрез преоценка на предвижданията на влезли в сила устройствени планове, с оглед по-ефикасното цялостно устройство на територията на общината.
„За съобразяване с
режимите за опазването на защитените територии
по Закона за защитените територии (ЗЗТ), защитените зони по Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) и охранителните зони по Закона за устройство на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК) и режимите за устройство на териториите, в проекта за изменение на ОУП е заложено да се предвиди:
– устройствено зониране, осигуряващо условия за устойчиво развитие на територията на общината и на населените места и селищните образувания, при съобразяване с изискванията на чл. 10, ал. 10 и чл. 11, ал. 3 от ЗУЧК – териториите от зона „А“ и зона „Б“, попадащи в границите на защитени територии (или на защитени зони), запазват режимите си на опазване, ползване и управление, определени по реда на ЗЗТ и на ЗБР. При устройственото зониране е допустимо
преразглеждане на заварените устройствени предвиждания
за урбанизирани територии, попадащи в такива зони с оглед опазването на природния им ресурс, съгласно изискванията на чл. 103а от Закона за устройство на територията (ЗУТ).
– устройствени зони със занижени застроителни показатели и други устройствени правила и изисквания, осигуряващи спазването на природозащитните режими и опазването на компонентите на околната среда като цяло;
– въвеждане на режими за превантивна защита за части от територията, с действие до влизането в сила на планове за управление на природозащитени територии;
– защита на ценните горски територии и включването на части от тях в зелената система на общината като озеленени територии за широко обществено ползване;
– осигуряване на зелени паузи най-вече в крайбрежната част, с оглед съхраняване на пространствена непрекъснатост на природната среда, и други“, това съобщиха за „БАНКЕРЪ“ от регионалното министерство.
Увериха ни, че заданието за проектиране е съгласувано с Министерството на околната среда и водите (писмо с изх. № ЕО-1от 18 юли 2023 г.) и са определени
приложимите процедури по реда на екологичното законодателство.
Преди месец (на 11 януари) от МОСВ е било предоставено всичко необходимо необходимите изходни данни за проектиране. Като се започне от разпространението на природни местообитания, местообитания и регистрации на видове, мине се през защитените зони за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна („Караагач“, „Босна“, „Ропотамо“ и „Странджа“), и се стигне до границите на защитените територии по смисъла на ЗЗТ.
С други думи, всичко необходимо, за да бъде даден ход на работата по проекта. Но тъй като окончателният му вариант едва ли скоро ще стигне до обявяване – поради
обществените обсъждания и бъдещите корекции,
изникна и още един далеч не маловажен въпрос. А той е, че липсата на този план, се явява пречка и за изграждането на пречиствателните станции в района, поискахме да разберем какви действия ще предприеме регионалното министерство за решаването на тези проблеми.
От там ни уведомиха, че в началото на тази година министерството е дало указания относно разрешаване и одобряване на подробни устройствени планове (ПУП), по реда на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и Закона за устройство на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК), предвиждащи изграждането на обекти на техническата инфраструктура и общински обекти от първостепенно значение,
извън границите на урбанизираните територии на община Царево.
Хората на министър Цеков ни уверяват, че „няма пречки до одобряване на проекта за изменение на ОУП да се одобряват ПУП за обектите по чл. 17, ал. 2 от ЗУЧК, при спазване на изискванията на чл. 125, ал. 6 и 7 от ЗУТ за съгласуване на заданието, съответно на чл. 128, ал. 6 от ЗУТ за съгласуване на проектите за ПУП, вкл. издаване на необходимите актове при условията, по реда и в сроковете, определени в Закона за опазване на околната среда и в ЗБР“.
Дали този път наистина Царево ще се сдобие с общ устройствен план, в който наистина да бъде регламентира балансирано урбанизиране на региона с оглед възможностите и природните ресурси, които тук далеч не са малко, тепърва ще разберем.
Още повече, че на територията на Царево, освен Природен парк „Странджа“, са разположени още два резервата, осем защитени местности и три природни забележителности, които надяваме се да бъдат опазени.