Проверката на Еврокомисията на поръчката за 20 нови влака за БДЖ е по документи, изпратени от транспортното министерство
Европейската комисия започва задълбочена проверка на участниците в обществената поръчка за доставка на подвижен жп състав в България. Проверката е въз основа на документи, предоставени от Министерството на транспорта и съобщенията, и се извършва в контекста на Регламент (ЕС) 2022/2560, който се отнася до чуждестранните субсидии, нарушаващи вътрешния пазар. Обществената поръчка, стойността й надхвърля 1.2 млрд. лв. без ДДС, е предмет на проверка поради предполагаеми нарушения на правилата за чуждестранни субсидии в ЕС.
Обществената поръчка е с предмет „Доставка на 20 броя едноетажни нулевоемисионни електрически влака тип push-pull за 200 км/ч, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал“. Тя е с прогнозна стойност 1 200 483 000 лв. без ДДС и с оглед на това попада в обхвата на регламента, който предвижда проверка при обществени поръчки с прогнозна стойност над 250 млн. евро.
Участниците са били уведомени от транспортното министерство, че към офертата си за участие в процедурата трябва да представят уведомление за чуждестранна финансова помощ или декларация за отсъствие на чуждестранна финансова помощ (в зависимост от това кое е приложимо). И двамата участници в хода на процедурата са подали посочените документи, които Министерството е предоставило на Европейската комисия за разглеждане и становище.
Министерството на транспорта и съобщенията до момента е изпълнило всички законови процедури за този тип обществена поръчка (договаряне без предварително обявление) и всички последващи действия ще бъдат съобразени с резултатите от задълбочената проверка и решението на Европейската комисия, уверяват от ведомството.
Преди ден ЕК съобщи, че започва първото си задълбочено разследване по съмнения за нарушаване на правилата за чуждестранните субсидии в ЕС. Проверката касае обществена поръчка на Министерството на транспорта и съобщенията в България за доставка на влакове. Уточнява се, че комисията е получила данни от китайско държавно дружество (CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., дъщерно на CRRC Corporation), което е изпълнило задълженията си да докладва сделки на висока стойност.