ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Руските доставки на петрола сорт “Сокол” за Индия са в сериозен риск

Руските доставки на петрол за Индия

Руските корабни доставки на суров петрол са намалели за втора поредна седмица заради трудностите пред продажбите на ключовия тихоокеански руски сорт на Индия, които вероятно ще забавят още повече петролните потоци през идните дни. Кремъл се бори да превози сорта “Сокол” до азиатската държава, която е основен пазар на този тип гориво, произведено от проекта “Сахалин 1”. Основната причина са затегнатите американски санкции срещу Москва, които тревожат индийските рафитерии, както и твърденията на вносителите, че “Сокол” е прекалено скъп в сравнение с алтернативните опции.

Въпреки че два корабни товара са пристигнали в Индия след двумесечно прекъсване, руските проблеми изобщо не са решени, защото поне още 13 доставки на общо около 9 млн. барела черно злато все още са на цистерни, които не потеглят в никаква посока. И, като капак, всичките седем специализирани танкери совалки, които превозват горивото от експортния терминал, в момента имат товари на борда си и не могат да поемат нови количества. Липсата на налични кораби ще затрудни износа на “Сокол” за поне още една седмица, ако не и за продължителен период от време.

Дори преди възникването на проблемите за товарене на петролния сорт от далекоизточния руски район, доставките на руско черно злато са намалели с около 360 хил. барела на ден през миналата седмица – до 3.13 млн. барела. По-слабо колебаещата се 28-дневна средна стойност обаче се е повишила за трета поредна седмица с около 30 хил. барела на ден, което почти отговаря на ангажимента на Москва към партньорите от “ОПЕК+”.

Русия пое ангажимент да намали през първото тримесечие на 2024-а с 500 хил. барела дневно износа на черно злато спрямо средните количества за периода май-юни 2023-а след като и няколко други членове на групата ОПЕК+ орязаха доброволно допълнителни количества от добива си. Руската редукция ще бъде поделена между доставките на суров петрол, които ще спаднат с 300 хил. барела на ден, и на рафинирани продукти.

Брутната стойност на изнесеното руско черно злато е намаляла за втора поредна седмица – до 1.55 млрд. щ. долара за седемте дни до 18 февруари, спрямо 1.67 млрд. долара за предишния седемдневен период. Междувременно, 28-дневната средна стойност на дохода продължава да нараства и е с 41 млн. повече – 1.59 млрд. долара за седмица.

Въпреки спада на седмичните доставки, количеството на транспортираното по море руско гориво през четирите седмици до 18 февруари се е повишило да 3.27 млн. барела дневно срещу 3.25 млн. барела на ден за 28-дневния период до 11 февруари. Дневните доставки са с около 310 хил. барела по-ниски от средните за периода май-юни 2023-а, или на практика – в рамките на поетия от Москва ангажимент за целевата редукция за първото тримесечие на тази година.

Средните за последните четири седмици количества черно злато продължават да са под натиск от бурята, затворила тихоокеанското пристанище Козмино за пет дни до 28 януари, както и от нарушението на доставките от Уст-Луга, причинени от атаките на украински дрон върху намиращата се в съседство рафинерия за кондензиране на горивото, наложили неколкодневна работа по ремонт и поддръжка на експортния терминал на Балтийско море. Което предполага, че обема на доставките ще се увеличи отново през тази седмица.

Междувременно, Русия създава малки нови пазари за своето черно злато.

Около 1.8 млн. барела руски суров петрол са били изпратени на Венецуела и са пристигнали за рафиниране в сутрешните часове на 20 февруари.

Четвърти товарен кораб се е отправил към Тема в Гана, където нова рафинерия, построена от китайски инвеститори, е започнала да преработва суров петрол. Първоначално тя ще рафинира по 40 хил. барела гориво дневно, а впоследствие – по 100 хил. след приключването на втората фаза от строителството до края на 2025 година.

Два товара на арктическия петролен сорт на “Газпром нефт” са били доставени на рафинерия в Бруней през миналия месец.

В тези количества не са включени товарите на казахския сорт KEBCO, направени от “КазТрансойл”, който изнася транзитно руско гориво през черноморското пристанище на Новоросийск и от балтийското Уст-Луга и не е санкционирано от Европейския съюз, нито е обект на наложения ценови таван. Казахските барели съдържат добит в Русия петрол и са унифициран експортен сорт. След разпореденото от Кремъл нахлуване в Украйна, Казахстан преименува товарите си, за да се различават от доставяните от руски компании.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Противоконституционна ли е мярката за отнемане на коли от пияни и дрогирани шофьори?

Подкаст