Съветникът в представителството на Европейската комисия в България Малина Кирова обяви във вторник, 20 февруари, по време на официалното пускане на движението през тунел “Железница”, че за 17 години от присъединяването на България към ЕС са построени само 375 км нови пътища. За същия период са били ремонтирани 1745 км пътища и са подменени 10% от жп линиите в страната. Ремонтирани са училища и жилищни сгради в рамките на европейска инвестиция от 13.5 млрд. евро. Ако строим с такива темпове, магистралите ни ще бъдат готови след около 50 години, когато в света хипотетично градският и междуградският транспорт може да е по въздух.
Обещаващата перспектива е, че въпреки ниските и съмнителни резултати, имайки предвид старата практика „ремонт на ремонта“, Брюксел ще продължава да ни дава пари, но дано контролът му се засили. Кирова посочи, че в бъдеще Европейският съюз ще продължи да подкрепя развитието на устойчива транспортна инфраструктура и подобряване на пътната безопасност в България с 1.9 млрд. евро по още мащабни проекти през програмния период до края на 2027 година.
На 17 януари, в интервю БНТ, регионалният министър Андрей Цеков съобщи, че в момента се изграждат или проектират пет или шест магистрали.
Той посочи, че вече е възложено проектирането на магистралата между Гюешево и Дупница, а тази година ще има избор на окончателно трасе и на аутобана „Черно море“. Осигурени са и 120 млн. лв. за проектиране на ключови участъци, включително и на
магистралата „Велико Търново – прохода Маказа“.
„Осигурихме фронт за работа по всички основни и важни стратегически проекти. Строи се и през зимния сезон, но разбираемо, темпът намалява. Миналата година завършихме участък от магистрала „Европа“, в момента се достроява последната отсечка от аутобана, който ще бъде напълно завършен в края на годината. По магистрала Видин – Ботевград предстои да пуснем 13 км от пътя Макреш – Бела, строи се между Видин и Макреш, предстои издаването на разрешение за строеж за трите участъка между Ружинци и Монтана“, обясни той и допълни, че през март ще започне изграждането на магистралата Русе – Бяла, а на „Хемус“ ще бъде подновено строителството от първи до трети лот (до Плевен).
Ако всичко това се случи, ще е много добра новина за хората и бизнеса, защото правителствата на Бойко Борисов години наред ни уверяваха, че се работи денонощно,
строителството на пътища е приоритет
и резултатите са налице.
Обявената от Малина Кирова информация напомня за една много тъжна статистика на Българската стопанска камара от 2017 г. https://www.bia-bg.com/news/view/23024/
Камарата е направила сравнителен анализ на петте правителства (до 2017 г.) по отношение на пътното строителство в сравнение с минали години. Оказва се, че правителството на Стефан Стамболов е успяло да постигне повече по отношение на инфраструктурата на България, отколкото всяко едно от общо петте управления в най-ново време.
Според представените данни
за 2464 дни управление, Стамболов е построил 5343 километра пътища.
За сравнение – за 1525 дни на власт, двете правителства на Иван Костов са изградили 391 километра (в т.ч. 10 километра автомагистрали), за 1484 дни кабинетът “Сакскобургготски” е направил 214 километра пътища (включително 7 километра автомагистрали), на Станишев – за 1440 дни общо 157 километра (включително 87 километра автомагистрали), а Бойко Борисов – за 2137 дни – е изградил 418 километра пътища, от които 316 километра автомагистрали.
Стамболов не е разчитал на еврофондове и специална консултантска помощ, но се е справил и то добре. Надеждата е да излезем от омагьосания кръг на злоупотребата с обществени поръчки и строителството с некачествени, но евтини материали, за да имаме сигурни пътища преди светът да колонизира космоса.