Има недостиг на танкери поради атаките в Червено море

нефт танкери

Доставките на петрол от големите превозвачи са достигнали най-ниското си ниво от 40 години на фона на атаките на йеменските хуси срещу кораби в Червено море, пише Bloomberg. Според материала на агенцията, пазарът все повече говори за недостиг на танкери на фона на нарастващите прекъсвания на доставките и дългите маршрути, заобикалящи опасните зони на Червено море.

Два супертанкера се подготвят за пускане през 2024 г. (90% по-малко от средната годишна стойност за настоящото хилядолетие), а пет през следващата година, пише Bloomberg, позовавайки се на данни на транспортната компания Banchero Costa. Това е най-малкият брой попълнения за последните 40 години. През 2022 г. за транспортиране са пуснати 42 плавателни съда.

Мениджърът на проучванията на Banchero Costa Енрико Палия казва пред Bloomberg, че

ситуацията на пазара на танкери може да стане още по-напрегната.

Агенцията отбелязва, че недостигът на танкери идва на фона на спад в доставките по море. С разширяването на маршрута в Червено море (танкерите сега плават около южния край на Африка), „тъмният флот“ нараства, което прави много кораби достъпни само за определени клиенти.

Анализаторът на S&P Global Commodity Insights за танкерно корабоплаване Фотиос Кацулас отбелязва, че степента на заетост на танкерния флот се е увеличила с 5% след нападенията на хутите. Въпреки нарастването на поръчките, „необходими са години“, докато клиентите ги получат, пише агенцията. Това е така, защото в момента корабостроителниците са пълни с контейнеровози, поръчани по време на пандемията, както и с кораби за транспортиране на втечнен природен газ.

Обстрелът на международни кораби от йеменските хуси се увеличи през декември 2023 г. на фона на войната между Израел и палестинското движение Хамас. От януари насам САЩ и Великобритания многократно са нанасяли удари по цели в Йемен. 

Според Световната търговска организация, промените в маршрутите за корабоплаване поради ситуацията в Червено море са довели до спад в доставките на пшеница през Суецкия канал с почти 40% за две седмици. Bloomberg съобщи още, че руските танкери са започнали да избягват този маршрут.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст