Неглижирането на летище Бургас разсърди туристическия бранш

Летище Бургас

Пренасочването на полетите към Варна и предстоящият ремонт на аеропорта отключиха недоволството на туристическия бизнес по Южното Черноморие.

Туристическият бранш по Южното ни Черноморие за пореден път е изправен на нокти. Причината е, че през неактивния сезон до Бургас да няма редовен самолетен трафик, а целогодишно да работи само летище “Варна”.

Това решение е взето от концесионера на двата аеропорта немско-българското дружество „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД, което по времето на правителството на Сергей Станишев (през 2006 г.) получи 35-годишен договор за концесия на двата аеропорта – Варна и Бургас. А преди две години служебното правителство удължи срока на концесията до 10 ноември 2046 г., защото концесионера обеща да направи допълнителни инвестиции в размер на 10 милиона евро. Така, според ангажиментите на “Фрапорт”, общият обем на инвестициите става 413 млн. евро.

Новият краен срок очевидно развърза ръцете на концесионера и

интересите му започнаха да не съвпадат с тези на туристическия бранш.

За това преди дни заговори един от доайените в този бизнес – хотелиерът Георги Тръпков. Той коментира както наболялата тема с липсата на целогодишна заетост на летище “Бургас”, така и новината, че догодина аеропортът ще затвори за дълъг ремонт. Диагнозата на Тръпков не е сензационна – концесионерът “Фрапорт” демонстративно разбива ключовия бизнес на един от най-успешните региони на България

Тръпков заяви, че за да съществува бленуваният и уж планиран подход към туризъм на четири сезона,

летище Бургас трябва да работи целогодишно

с цел обслужване на редовни линии. Според него туризмът се гради на доверието на гостите и когато те трябва постоянно да мислят в кой момент летище Бургас е достъпно и през колко месеца в годината нямат никакъв подход до тази точка на нашето Черноморие, резонно те  постъпват по единствения пазарно-логичен начин – отиват на друго място (най-често не в България).

Хотелиерът смята, че ако концесионера кардинално не промени политиката си,

Бургаският аеропорт все повече ще навява мисли за обреченост.

Според него , лобизмът на варненци очевидно се е оказал на ниво, за да може само едното летище да работи пълноценно. В същото време той обвинява държавата, че не е посмяла да се намеси чрез нито една своя институция.

Така в очите на бизнеса по Южното Черноморие, министрите на туризма, на транспорта и на икономиката се оказват мълчаливи съмишленици на кръговете, които целенасочено се борят с непазарни методи срещу всички видове бизнес, за които е важно летище “Бургас” да работи през цялата година.

Нека напомним, че в началото на работата на авиооператора, летището в Бургас обслужваше

полетите от над 130 дестинации, над 80 авиокомпании от над 40 държави.

През 2018 и 2019 г. Бургас и Варна посрещнаха съответно 3.3 млн. и 2.2 млн. пътници, което постави Бургас доста по-напред от Варна, ако се има предвид статистиката за хотелска заетост и данните на Националния статистически институт за приходите.

Но с настъпването на COVID-пандемията, на летище “Варна” бяха предложени преференциални цени, там се позиционира нискотарифната WizzAir и продължи целогодишните си по цяла Европа.

Към Варна бяха насочени и полетите на турските авиолинии до Истанбул (въпреки че те имаха огромен интерес към Бургас преди време), както и голяма австрийска компания, осигуряваща също целогодишен маршрут до Виена.

По този начин

всички “бургаски” полети през неактивния сезон бяха насочени към Варна.

По думите на Тръпков, на практика излиза, че една и съща компания саботира едното си предприятие до степен на унищожение, за да даде аванс на другото. Чрез затварянето на летище “Бургас” ще засегне  абсолютно целия туристически бранш по Южното Черноморие, който включва не само настаняване, но и всички видове допълнителни услуги, плюс ресторантьорството и търговията.

В този конкретен случай вина носи Министерският съвет, който хем демонстрира безсилие и некомпетентност, хем мълчаливо подкрепя нелоялните практики на държавно избрания оператор на двете морски летища.

Предложението на концесионера

летуващите по Южното Черноморие да кацат във Варна

и да пътуват още два-три часа (в най-добрия случай) с кола до желаното от тях място, на практика е неосъществимо. Най-малко заради липса на шосеен капацитет…

Според Тръпков подобно предложение е не толкова абсурдно, колкото е явна подигравка и демонстрация на сигурност в правителственото безсилие и безхаберие. Още повече, че концесионерите на летището са в състояние да извършват всякакви ремонтни дейности поетапно и без трафика да бъде нарушаван.

От бранша напомнят, че Летище “Бургас” трябва да оперира целогодишно и нито едно обещание, че ремонтите ще се извършват извън активния летен сезон да не бъде прието. Много европейски авиационни хъбове са в ремонт от години, но

не са спрели да работят и да обслужват десетки хиляди пътници на ден.

Те очакват от местната администрация – кметове и областни управители – изискат от Министерския съвет адекватна защита за правото на постоянен труд и приходи на жителите в региона.

От туристическият бизнес заявяват, че дори да притежават трактори и са готови на продължителни протести.

Разбира се,

от  „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт”,

излязоха с официално становище по случая, в което се казва: “Компанията продължава да полага всички възможни усилия за развитието на трафика и инфраструктурата на Летище Бургас, като изпълнява съвестно, навременно и изцяло всички свои ангажименти и задължения към държавата, в ролята си на отговорен концесионер и добър работодател на всички наши служители – постоянен и сезонен персонал.

Безопасността на пътниците, клиентите и гостите, както и постоянното увеличаване на пътникопотока са основни приоритети за нас, като компания.

В тази връзка „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД уверява, че всяко затваряне на Летище Варна и Летище Бургас е планирано много внимателно и няма да се осъществява в активен летен сезон! Избягването на въздействието върху трафика е основен приоритет при рехабилитацията на пистата“.

От авиооператора съобщават, че ще бъде ремонтирана пистата, но

същинската работа ще започне най-рано през 2025 година.

В момента всичко е в начален етап на планиране и все още нищо не е окончателно одобрено. Освен това, ремонтните дейности ще се извършват в най-малко натоварените месеци, така че летния сезон на 2025 г. да не пострада. И припомнят, че преди 12 години пистата на летище “Варна” също претърпя пълна рехабилитация, но работата бе спряна само за 6 месеца.

В допълнение, „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджъмънт“ АД уверява, че летище “Бургас” разполага с пълния технически капацитет и персонал, за да обслужи и посрещне всяка авиокомпания и всякакъв вид самолети, включително и „Боинг“. Стига “някой” да реши и да ги пренасочи на юг…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст