Седемнадесет са отворените оферти на кандидати в обществената поръчка за изработването на разширен идеен проект, пълни инженерно-геоложки проучвания и подробен устройствен план за скоростен път Монтана – София с тунел под Петрохан. Приблизителната дължина на това трасе е 82 км, а проектната скорост – 120 км/час. Индикативната стойност на обществената поръчка е 6 666 666.67 лв. без ДДС, обявиха от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Очаква се изпълнителят на избрания проект да изготви разширения идеен проект на трасе, което да свърже обхода на град Монтана и Софийския околовръстен път. Заедно с това новото трасе ще трябва да бъде съобразено с проекта за изграждане на скоростен път Монтана – Враца и автомагистрала „Европа“. При разработването на идейния проект трябва да се избягва преминаването през защитени зони и територии и да се спазват всички изисквания в Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). Срокът за изпълнение на обществената поръчка е 365 календарни дни.
Скоростният път Монтана – София, с тунел под прохода „Петрохан“, е ключов
за националната и европейската транспортна мрежа. Направлението на път II-81 София – Петрохан – Берковица – Монтана – Лом е най-краткото трасе, но в момента времето за пътуване значително се увеличава заради преминаването през старопланинския проход „Петрохан“. Освен това през зимата поради планинския релеф и при влошаване на метеорологичните условия се налага ограничаване на движението, което натоварва трафика по алтернативните пътни артерии.
През годините проектът е разглеждан многократко, но окончателното проектно решение не е одобрено. В края на 80-те години на ХХ век са извършвани проучвания, които са имали за цел изследване на икономическата целесъобразност на проект за подобряване на трасето на път II-81 София – Монтана. Едва през 2020 г. е изработено прединвестиционно проучване за направлението Монтана – София с тунел под прохода „Петрохан“.