Морските общини ще спасяват полетите от и до летище Бургас

Бургас

Кметът на Поморие Иван Алексиев е разработил стратегия, според която 13 общини в региона създават Фонд за развитие на Летище “Бургас” и гарантират целогодишна му работа.

Напрежението около предстоящото затваряне на летището в Бургас продължава да расте. „БАНКЕРЪ“ съобщи за проблема още на 27 февруари в публикацията си „Неглижирането на летище Бургас разсърди туристическия бранш“ . В търсене на работещо решение, кметът на Поморие Иван Алексиев вече е разработил стратегия за целогодишна работа на Бургаския аеропорт, а екипът му е изготвил и цялостната програма за осъществяването й.

Алексиев предлага

13 общини в региона  да създадат Фонд за развитие на Летище Бургас,

а събраните средства да бъдат насочени за закупуване на авиолинии и промотиране на дестинацията . Според него по този начин преговорите с авиопревозвачите ще се водят от упълномощени представители на крайморските администрации и те ще поставят условията на концесионера на летището „Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт“ АД.

„Те са концесионер и трябва да се съобразяват. Ако откажат – абдикират от проблема“, обяви преди дни поморийският градоначалник.

Тук е моментът да припомним, че  преди четири години концесионерът на летището сам анонсира идеята за създаването на Фонд за подпомагане на полетите. Беше предложено всяка община да внася членски внос, за да се стимулират полетите извън активния сезон. Дори беше определена и таксата – по един лев за всеки жител. По този начин

всяка година би трябвало да могат да се събират по минимум 300 000 лева.

И тъй като идеята се беше сторила доста добра, в бюджетите на общините в първите години бяха заложени такива средства, но в последствие – незнайно по какви причини – работата се разсъхна.

Тези дни стана ясно защо този т. нар. фонд изобщо не е заработил. На практика концесионерът е поискал тези средства да отиват единствено за реклама на дестинациите. Според кмета на Поморие той и колегите му са били поставени пред свършен факт – те дават чековете на концесионера на летището, а той развива някакви рекламни кампании по свое усмотрение. И като за капак, от „Фрапорт“ се опитали

да регистрират сдружението със специално подбран борд

и под силната опика на концесионера.

Алексиев ясно заяви: „Ние, кметовете, не се съгласихме и спряхме регистрацията, защото в този фонд се разчиташе единствено на парите на общините“.

Преди месец той  призна, че се чувства излъган от мениджмънта на „Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт“ АД, защото те обявили пред кметовете от Бургаска област, че

нискотарифните превозвачи „Райънеър“ и „Уизеър“ искали по 500 000 евро

за разкриване на редовна линия, а при извършената от тях проверка се оказало, че  цената е 200 000 евро, колкото плащало летище „Пловдив“.

Според кметът на Поморие, чрез така поднесената информация, концесионерът умишлено е искал да откаже градоначалниците от идеята за целогодишни полети.

И намекна, че

последният опит за сътрудничеството с „Фрапорт“ също е завършил катастрофално.

Преди около година били проведени експертни разговори с турските авиолинии, които искали да кацат в Бургас целогодишно. Желанието било за полети всяка седмица. След разговорите с концесионера обаче комшийските превозвачи били насочени към Варна и от няколко месеца най-редовно си летят по тази дестинация.

На българо-турския форум миналата седмица обаче станало ясно, че „Търкиш еърлайнс“ все още имат интерес към Бургас, съобщи Алексиев. Той е категоричен, че ако им бъде дадена зелена светлина, те са готови да стъпят и на Южното Черноморие.

Това е и причината, поради която

общините настояват директно да преговарят с авиокомпаниите,

а не да разчитат на “едно” посредничество.

Според сега разработената концепция на поморийския градоначалник, до бургаския аеропорт могат да се осигурят до пет дестинации през зимата. Юристите на Общината вече са изготвили Устав на сдружението  и докладна записка, която да бъде внесена в “съответните” местни парламенти.

Той предлага средствата от страна на общините да бъдат отделени от туристическия данък. „От туриста ще плащаме полетите и няма да ощетим гражданите. В Бургаска област единствено Община Камено няма предвиден туристически данък в бюджета си, защото има само една къща за гости, която не работи“, уточни кметът на Поморие.

Алексиев е категоричен, че морските общини са най-заинтересовани всичко това да се случи и затова предлага таксата, която те отделят, да е

по 2 лв. на глава от населението, т.е. 638 230 лв. годишно.

Според предложението, останалите общини също ще трябва да покажат и материална подкрепа – от по 0.50 лв. на жител, което прави близа 70 000 лева. А с включването на Сливен, Ямбол и Стара Загора, бюджетът на Фонда ще набъбне с още 196 000 лева.

„Един полет е 200 000 евро, а не 500 000 евро, както обяви Франк Кванте. С набрания ресурс от общините, ние сами ще подсигуряваме два полета“,  подчертава Алексиев. И допълва, че държавата също може да участва – чрез “Слънчев бряг” АД, поне с 200 0000 лева.

Според него би било редно “Фрапорт”, която вече поиска увеличение на летищните такси също да участва с 200 000 лева.  

Според изчисленията на кметския екип , тъй като „Търкиш еърлайнс“ имат огромното желание да стъпят на Летище “Бургас”,

5 авиокомпании могат да подсигурят полети в 7 дни от седмицата.

Той предлага в сдружението да могат да участват и физически и юридически лица. Изпълнителен директор да е представител на бизнеса, когото да одобрят всички участници. Председател да бъде кметът на Бургас Димитър Николов, който на този етап е най-успешният в цялата страна.

Надежда за реализирането на тази идея на Алексиев му дала спонтанната реакция на колегите му в Националното сдружение на общините в България (НСОРБ), които

подкрепили идеята Летище Бургас да функционира целогодишно.

С обща декларация са излезли и председателите на общинските съвети.

По думите на Иван Алексиев, сметките ще се окажат верни, защото Бургаска област е най-голямата в България, а Ямбол Сливен и Стара Загора са пряко заинтересовани от развитието на аеропорта.

“Нека не забравяме, че във всички шест морски общини туризмът е пряко засегнат от липсата на полети, тъй като от Обзор до Резово има изградени бази с капацитет за 800 000 туристи. А що се отнася до общините от вътрешността на страната, те са засегнати косвено заради поминъка си”, напомня той.

Очевидно, провокацията на поморийския кмет не остана незабелязана от концесионера от летището. Веднага след изказването му, операторът на аеропорта съобщи, че от медиите е разбрал за

създаването на на сдружение “Фонд за развитие на летище Бургас”,

чиито председател ще е кметът на Община Бургас – г-н Димитър Николов. И… отбеляза “събитието” с официално съобщение, публикувано във фирмения сайт:

Подобен подход на откритост и сътрудничество е неизменна част от корпоративната политика на компанията, която тя следва в  дейността си за по-добра свързаност и достъпност на Летище “Бургас” и популяризиране на Българското  Черноморие.

„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД изрично заявява

желанието си да участва и да окаже финансова подкрепа на бъдещото сдружение,

както и готовността си да бъде част от него, допринасяйки за развитието на целогодишния трафик на Летище “Бургас”.

Вярваме силно, че всеки един важен проблем, касаещ местните общности, може и следва да бъде  разрешаван своевременно и конструктивно чрез подобни работещи решения и полезни инициативи.

За да продължи ангажимента си да създаде по-добро обществено разбиране за развитието на Летище “Бургас”, “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД ще продължи да комуникира подробно всички бъдещи стъпки в тази посока с медиите, общините и заинтересованите страни от туризма“.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст