Днешните коли “шпионират” шофьорите в полза на застрахователите

шофьори

Застрахователите събират данни за поведението при шофиране на много от своите клиенти. Вече се стига до там, че се намалява и дори прекратява застрахователното покритие, пише TechNews.

 Повечето модерни превозни средства предлагат интернет услуги, които помагат да се осигурят всички видове популярни инфоразвлекателни функции – от приложения в автомобила до Wi-Fi горещи точки. Същите тези “свързани” автомобили могат да бъдат златна мина от данни за поведението на водачите – а тези данни са интересни не само за автомобилните производители, но и за застрахователните компании. Нови и скандални разкрития по темата, направени в САЩ, заостриха общественото внимание към проблема.

Производители на автомобили като General Motors и Ford проследяват поведението на шофьорите благодарение на факта, че

новите модели са постоянно свързани с интернет,

съобщи тази седмица New York Times. После фирмите могат да споделят добитите данни с брокери на данни, които да създават “информационни доклади за потребителите” и да ги продават на застрахователните компании.

Докладите за потребителите не показват къде е пътувал даден шофьор, но предоставят информация за продължителността на пътуванията му и поведението му при шофиране, като например “рязко спиране”, “рязко ускоряване”, превишена скорост и т.н.. Застрахователните компании могат да използват тези доклади, за да оценят риска на настоящи или потенциални клиенти, след което да коригират тарифите си или директно да откажат покритие.

Повод за проучването по темата е случаят с Кен Дал – шофьор на Chevrolet Bolt, взет на лизинг. През 2022 г. Дал научил, че шофьорските му навици (и тези на съпругата му) са “под контрол” чрез автомобила, когато

застрахователната компания увеличила премията му с 21%

и аргументирала това с… база поведенчески данни.

“Усещането е като предателство – казва Дал. – Те взимат информация, която не зная, че ще бъде споделена, и променят условията на нашата застраховка”.

Производителите на автомобили и брокерите на данни казват, че не събират информация без съгласието на клиентите. Но в действителност много потребители несъзнателно се съгласяват със събирането на данни, когато подписват разни декларации, без да четат “дребния шрифт”.

Този проблем с поверителността е подобен на смартфоните и другите лични дигитални устройства. Известно е, че твърде често хората си инсталират приложения или актуализации,

съгласявайки се безропотно с условията, описани в “дребния шрифт”.

Когато по подобен начин, по инерция, човек подписва съгласие навиците му за шофиране да бъдат наблюдавани, практиката е известна като “застраховка, базирана на употребата”. Остава обаче открит въпросът дали наистина шофьорите съзнателно се съгласяват някой да търгува с личните им данни?

Доклад на Mozilla от септември миналата година също алармира относно политиките за поверителност на производителите на автомобили. Отчетът разкри, че производителите на коли споделят данни относно шофьорите със застрахователни компании и правоприлагащи органи. “Модерните коли са машини за наблюдение на колела. Те са оборудвани със сензори, радари, камери, телематика и приложения, които могат да открият всичко, което правим вътре – дори къде и кога го правим”, категорични са авторите на анализа.

Според експертите на Mozilla, засега практиката производителите на автомобили

да споделят информация със застрахователните компании

е въпрос на двустранни споразумения, но като едното нищо скоро може да стане и задължителна политика. Най-малко – заради широко разпространената и шумно рекламирана правителствена подкрепа.

Неприкосновеността на личните пътувания има и своите защитници, разбира се. В САЩ сенатор Ед Марки наскоро изпрати писма до 14 автомобилни производители, призовавайки ги да прилагат по-строги политики за поверителност. Миналият месец той поиска от Федералната търговска комисия да разследва практиките за събиране на данни от страна на автомобилните корпорации. Какво обаче те мислят по въпроса, би трябвало да научим съвсем скоро.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да бъдат наложени по-строги правила за използването на електрически тротинетки?

Подкаст