Пертолни рафинерии в Индия са напът да се сдобият с най-големите от почти година насам количества добит в Съединените щати суров петрол след като втърдяването на американските санкции срещу Русия застрашиха руския внос и принудиха преработвателите да се огледат за други източници на доставки. Държавните Bharat Petroleum Corp. и Indian Oil Corp., както и водещата местна частна рафинерия Reliance Industries са купили около 7 млн. барела щатски петрол от началото на март, който трябва да тръгне от Съединените щати през април, твърди търговец, пожелал анонимност. Това ще е най-големият месечен обем американски петрол за Индия от май 2023-а насам, по данни на водещия доставчик на данни, анализи и прогнози за пазарите на суровини Kpler.
Пратките руски петрол за Индия скочиха след разпореденото от Москва нахлуване в Украйна и Русия все още е най-едрият доставчик на горивото за азиатския гигант, но по-строгите санкции на Вашингтон блокираха товарите и ценовите отбиви се смалиха. Индийските компании са увеличили напоследък и покупките от Саудитска Арабия.
Най-голям дял от купеното през този месец американско черно злато е сорт West Texas Intermediate Midland, а разходите за доставка са по-високи отколкото за барелите от Близкия изток, коментират търговци. Руският петролен сорт “Сокол”, който е сравним по качество и състав с WTI Midland, е най-засегнат от забраните на американците.
От WTI Midland могат да се произвеждат по-големи количества бензин и дизел – горивата, чието потребление се очаква да се увеличи през идните месеци заради по-интензивното придвижване на хора за местните избори в Индия, растящото производство на електроенергия и жътвата на зърнената реколта, посочват официални представители на индийска рафинерия.
Анализатори на консултантската фирма от бранша FGE коментират, че предвид спънките за внос на “Сокол” не е чудно, че индийските преработвателни заводи са се насочили към американския WTI Midland като алтернатива. Щатският петролен внос е имал 10% дял от общите количества гориво, които е купила Индия през 2021-а, но е спаднал до 4% през последните две години в полза на руските доставки.
И други руски петролни сортове, включително и базовият “Уралс” от западните руски пристанища, са засегнати от по-стриктното прилагане на санкциите. Два танкера, натоварени с “Уралс”, бездействат от седмици в близост до индийските брегове.
Индия е внесла около 40 млн. барела руско черно злато през февруари – почти 30% от общите покупки на страната на суров петрол и деривати, по данни на Kpler. През 2023-а средният дял на руската суровина на индийския пазар е бил 39 процента.
Китай обаче ще купи рекордни количества руско гориво през март, според анализ на Kpler. Вносът на “Сокол” ще скочи след отдръпването на индийските купувачи. 1.7 млн. барела на ден руски суров петрол ще бъдат превозени до азиатския колос, като покупките на “Сокол” вероятно ще са тройно по-големи отколкото през февруари и ще достигнат рекордните 379 хил. барела дневно. Доставките на сорт ESPO също се очаква да нараснат до най-високото равнище от януари 2023-а.
От една страна, този засилен трафик е доказателство за задълбочаването на търговското партньорство между Пекин и Москва. От друга обаче той е доказателство за отдръпването на индийските купувачи, които вече имат по-малки стимули за търсят руската суровина.
Западът вече санкционира ред субекти, нарушили въведените наказателни мерки срещу Русия заради инвазията й в Украйна. Например, до средата на февруари 50 танкера са били санкционирани защото са превозвали руски суров петрол купен над тавата от 60 щ. долара за барел, определен от Г-7. Част от наложените наказания са на държавната руска фирма за танкери “Совкомфлот”, която неотдавна призна за затруднения в дейността си.
За купувачите това се изразява в по-високи разходи за превоз заради по-трудното намиране на танкери. А отбивът за сорт “Уралс” се е повишил до 4 щ. долара за барел през февруари. През същия месец индийският внос на руски суров петрол е намалял с 420 хил. барела на ден, а разходите за транспортирането на “Уралс” за страната са около 20% от експортната цена при напускане на Русия.
Въпреки че китайските покупки на руско черно злато растат, търговците също оценяват исканата от Москва цена за прекалено висока. Да не говорим, че Пекин не е имунизиран срещу вторични санкции на Съединените щати и партньорите им, което може да принуди китайските банки да се въздържат да финансират търговските сделки.