Китайският железопътен гигант CRRC е оттеглил офертата си за обявения от България търг за покупката на нови влакове след като през февруари Европейската комисия започна разследване за предполагаемо държавно субсидиране, обяви на 26 март Европейската комисия. В резултат на отказа на китайците Брюксел обеща “да прекрати задълбочената си проверка”.
ЕК обяви още на 16 февруари, че започва да проучва CRRC, която еврокомисарят за вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон заподозря, че разчита на държавни субсидии, за да “внесе неоправдано изгодна оферта”, с която да спечели търга за електрически влакове в България. А след оттеглянето на китайците Бретон се похвали, че “само няколко седмици след първото разследване по силата на Регламента за чуждестранни субсидии, то вече дава резултати”. Той каза още, че единният европейски пазар остава отворен “за фирмите, които са истински конкурентни и играят честно” и че Брюксел ще предприеме “всички необходими мерки, за да защити икономическата сигурност и конкурентоспособност на Европа”.
България обави тръжна процедура за покупката на 20 електрически влака и за поддръжката им за период от 15 години на обща стойност около 610 млн. евро.
CRRC е най-големият производител на влакове в света със сключени договори в повече от 110 държави и региони – от градове в Съединените щати до Индия и Латинска Америка.
Според регламента за чуждестранните субсидии на ЕС фирмите трябва да информират ЕК за всички търгове за възлагане на обществени поръчки в ЕС на стойност над 250 млн. евро, ако те са получили безвъзмездно чуждестранни финансови средства за поне 4 млн. евро през предишните три години. В последните месеци Брюксел започна да следи под лупа китайските компании по подозрение, че те се облагодетелстват от държавни субсидии, за да “надцакат” конкурентите.
През септември 2023-а председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен обяви разследване на китайските субсидии за електрически превозни средства, които, по оценка на европейския индустриален сектор, се предлагат на изкуствено занижени цени. А през януари Брюксел задейства политики за защита на изключително важни технологии или инфраструктура от евентуалното им попадане в ръцете на икономически съперници като Китай.