Председателят на борда на глобалния застрахователен пазар “Лойдс ъф Ландън” Брус Карнеги-Браун заяви на 28 март, че инцидентът в Балтимор, при който плаващият под флага на Сингапур товарен кораб “Дали” разруши ключовия мост “Франсис Скот кий” на 26 март, може да нанесе най-голямата в историята загуба от морска застраховка. Браун изброява три аспекта на исковете при тази катастрофа: “самият мост, корабът и товарът му и вторичните загуби, които ще възникнат от прекъсването на веригата за доставки – плавателните съдове, които не могат да напуснат Балтимор защото са блокирани в пристанището, и корабите, преминаващи транзитно, които ще трябва да намерят различно пристанище за влизане в Съединените щати”.
Карнеги-Браун посочва, че благодарение на натрупания над 3-вековен опит на съществуване на институцията той и колегите му “моделират реалистични сценарии за бедствия във всичките си бизнеслинии, а случилото се в Балтимор попада в тези параметри”.
Главният изпълнителен директор на “Лойдс ъф Ландън” Джон Нийл също смята, че исковете за обезщетения, свързани с разрушения мост в Балтимор, могат да се наредят сред най-големите в историята на морското застраховане в размер на милиарди долари. Нийл обаче не се ангажира с прогнози и добавя, че все още е прекалено рано да се прогнозират актуалните загуби.
Анализатори на “Барклис” са по-смели и оценяват исковете на 3 млрд. щ. долара. В информация за клиентите си на 27 март те посочват, че застрахователните щети за самия мост могат да достигнат 1.2 млрд. долара плюс потенциални бъдещи задължения в размер на 350-700 млн. долара за причинени смъртни случаи и във връзка с все още предстоящата оценка на нарушенията на бизнес заради блокирания достъп до пристанището.
Преценката кой да плати щетите ще зависи т това дали инцидентът е предизвикан от небрежност или от механична повреда. Но предвид множеството участници, обезщетението ще е комплексно – от множеството фирми, включени в застрахователния процес.
Корабоплаването се превърна в гореща тема след активизирането на атаките срещу плавателните съдове, пътуващи към Суецкия канал. А “Лойдс ъф Ландън” е основният издател на морски застраховки, поради което следи изкъсо случващото се. Карнеги-Браун уверява, че групата продължава да застрахова корабите, плаващи през Червено море, но те плащат допълнителна премия за покриване на военен риск”.
“Лойдс ъф Ландън” обхваща над 50 застрахователни компании и 200 регистрирани брокери и водещ международен субект в областта на застраховането и презастраховането. Той е основният морски застраховател, предлагащ жизнено важни застраховки за финансова защита срещу загуби на корабните фирми. Създаден е в кафене на лондонската “Тауър стрийт” през 1688 година. Във впечатляващата му централа в сърцето на лондонското Сити се сключват договори за милиарди всяка година, предлагащи финансова защита за всичко – от полети до луната до полагането на дълбоководни комуникационни кабели.
Карнеги-Браун коментира бедствието в Балтимор по време на представянето на финансовите резултати на групата за 2023-а – една от най-успешните в модерната й история: печалбите от подписаните контракти са скочили до 5.9 млрд. брит. паунда – с 3.3 млрд. паунда повече от 2022-а. Един от ключовите индикатори за финансовите постижения на бранша – “обобщеният коефициент”, който сравнява загубите от искове за обезщетения към спечелените застрахователни премии, е достигнал 84% и е най-висок от 2007-а насам.