ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Защо Борисов иска да спира “Турски поток”, след като е печатницата за пари?

Борисов

Докато депутатите обсъждаха внесения от „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“ проект за създаване на временна комисия за изчезналия стратегически документ “Пътна карта за разширение на газопреносната система на България” и за изясняване на обстоятелствата по реализацията на проекта “Турски поток”, Бойко Борисов  заяви, че партията му би подкрепила спирането или приватизирането на на “Турски поток”. Само че предложението трябвало да бъде направено не от друг, а от ПП-ДБ…

Доскоро лидерът на ГЕРБ твърдеше, че „Турски поток“, който той нарича – уж името на политкоректността и евроатлантическия ни цивилизационен избор – “Балкански поток“, е “100% наша собственост и е печатница за пари, която всяка година осигурявала на данъкоплатците суми от порядъка на 700-800 милиона лева. Та, ако това е вярно, защо ли Борисов предлага да заровим тази златна мина, която още дълго може да ни прави богати и щастливи?

Продължението на “Турски поток” бе завършено официално през януари 2021 година. Проектът бе осъществен от “Булгартрансгаз” и

през Люлебургас осигурява руско синьо гориво за Сърбия, Унгария и Словакия.

Докато течеше изграждането на трасето,  българските власти бяха критикувани, че не са осигурили възможности и разклонения, за да могат българските потребители също да се възползват от доставки, а страната ни само ще транзитира газ. За сметка на това проектът бе изграден скоростно, което не може да се каже за спешната и далеч по-важна газова връзка с Гърция, чието изграждане се мотаеше по най-различни причини.

Миналото лято изтекли имейли от хакната поща на руския политик и близък до президента Владимир Путин – Александър Бабиков, потвърдиха, че строежът на „Турски поток“ е обект на политически и икономически тайни договорки. Тогава Борисов отказа да коментира дали наистина е имало срещи между участниците в търга за строежа на “Балкански поток” в Истанбул и в офис на “Българо-американска кредитна банка”, чийто акционер е бившата му спътница Цветелина Бориславова.

Сега Борисов обяснява, че

за него има не газопровод “Турски поток”, а газов хъб “Балкан”.

И това е причината, поради която лидерът на ГЕРБ няма представа къде е прословутата пътна карта на проекта.

“Още днес колегите могат да внесат решение да спрем “Балкански поток”, защото той е 100% български. Защо не и да го пуснат на приватизация? Готови сме и на двете решения. Предлагам или да го спрем, или да го продадем”, посочи той.

Печалбите от тръбопровода са повод за доста спорове. Миналата година депутатът от ПП-ДБ Мартин Димитров  заяви, че

“Турски поток” е печатница на загуби

и съществува риск България никога да не успее да възвърне инвестицията си.  

По негови данни, за 2022 г. отчетената печалба е 260 милиона, като с тези темпове ще ни трябват 13 години, за да върнем закопаните там милиарди. Заради промените на газовия пазар и военния конфликт в Украйна обаче има риск това никога да не се случи.

„Огромен, ненужен и неефективен разход, направен от последното правителство на ГЕРБ. И то не, за да се защити българският интерес, защото в този случай единствената полза е за Русия. Имам един основен въпрос към ГЕРБ – защо се отказаха от близо 1 млрд. долара такси, които трябваше да получим по предишния договор, заради “Турски поток”. Това за мен е кощунствено”, коментира Димитров.

По данни на държавния газов оператор “Булгартрансгаз” пък

съоръжението вече е изплатило над 50% от направената инвестиция.

От пускането в експлоатация на продължението на газопровода “Турски поток” през българска територия приходите от резервирани капацитети и пренесени количества природен газ между границите на България с Турция и Сърбия са 1.308 млрд. лева. Дружеството плати за построяването на 474-километровата отсечка 2.5 млрд. лв. без ДДС, като косвеният налог е възстановен от бюджета, а част от вложенията бяха заеми на газовия оператор.

Сега остава политиците да решат дали спорният тръбопровод е „печатница за пари“ или „печатница за загуби“ и къде е пътната карта, от която може да стане ясно, че реалната цел на съоръжението е била да се заобиколи транзита през Украйна и няма нищо общо с грижата за джобовете на българските граждани.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Кога очаквате сериозно да бъде намалена административната тежест в България?

Подкаст