Нови правила за политическа реклама влизат в сила от днес, 9 април, в Европейския съюз.
Те ще позволят на гражданите да идентифицират послания, които се стремят да повлияят на техните мнения и политически решения. Целта е да се насърчават свободните и честни избори.
От сега нататък политическите реклами трябва да са ясно отбелязани, да посочват кой ги е платил, на каква цена и дали са насочени към определени групи хора.
Политическите реклами ще се съхраняват в онлайн хранилище. Предстои създаването на механизъм за подаване на сигнали за проблемни реклами. Регламентът ще ограничава злоупотребата с лични данни.
Той ще забранява спонсорирането на реклама от държави извън ЕС три месеца преди избори или преди референдум, с цел да се защитят европейските демократични процеси от външна намеса.
Днес (9 април) също бе подписан и етичен кодекс от 14 точки за честна предизборна борба на евроизборите от основните политически партии в Европа.
Кодексът насърчава приобщаващия политически дискурс и участие, както и въздържанието от използване или разпространяване на дискриминационни изявления срещу конкретни групи въз основа на пол, расов или етнически произход, религия или убеждения, възраст или сексуална ориентация.