Един експеримент приключи, започва друг

един експеримент, Служебното правителство на Димитър Главчев се закле в парламента, клетва на служебното правителство пред Народното събрание

След кончината на един експеримент, сполучливо наречен „сглобка“, започна нов – мандат на служебно правителство, което бе назначено по новите конституционни правила и най-вероятно ще се изправи пред проблеми, нетипични за досегашните служебни кабинети.

Но нека да започнем с тези аспекти на дейността на кабинета „Главчев“, които няма съществено да се отличават от познатата (поне през последните три години) картина. След като действащото редовно правителство е паднало (независимо от конкретния развой на събитията), а парламентът не е успял да излъчи ново, значи

в управлението на страната има съществени проблеми.

Всяко служебно правителство, дори да не е получило изричната легитимна задача, е принудено да „разрови“ завареното положение, най-малкото за да не му бъде прехвърлена обществената отговорност. В същото време, колкото и да се спекулира с тезата за неутралността и „еднаквата отдалеченост“, служебното правителство действа в период на подготовка и провеждане на избори, следователно, всяка констатация (да не говорим оценка) има някакво отражение върху основните политически субекти.

В това отношение кабинетът „Главчев“ ще се изправи пред добре известни трудности и дилеми – дали и до каква степен да анализира и оценява последиците от управлението на „сглобката“. Все повече авторитетни източници бият тревога за сериозни проблеми в сферата на публичните финанси, избухнаха нови скандали в сферата на сигурността. Една част от тези въпроси няма как да бъдат игнорирани, още повече, че ще бъдат активно дискутирани в контекста на предизборната борба. Правителството ще бъде подложено на кръстосан

натиск да осветлява реални и измислени грешки,

пропуски и дори престъпления. Но в това само по себе си няма нищо ново. Нови са обстоятелствата, за които ще стане дума по-нататък.

Второто сходство с работата на предишните служебни кабинети след 2021 г. е в неспадащото (дори нарастващото) напрежение, предизвиквано от поредица регионални и световни кризи. Сегашната 2024 г. започна и се очаква да бъде като, меко казано, драматична, а мнозина смятат, че основните събития в нея ще променят съществено хода на глобалните процеси. В подобни обстоятелства е особено трудно на малките и слаби страни, а положението става критично в условия на вътрешна нестабилност и разделение. Иска или не иска, служебното правителство ще трябва да взема отношение по редица въпроси, някои от които от стратегически мащаб и с дългосрочни последици. Вярно е, че то ще действа едновременно с работещ (условно казано) парламент, но това няма да го улесни, а напротив.

Оттук нататък работата на новото служебно правителство ще се отличава с нови моменти, някои от които са направо непредвидими. Затова с пълно основание можем да говорим за експеримент, само че необмислен, зле подготвен и разгърнат във възможно най-неподходящото време.

Първо,

за разлика от досегашната практика,

кабинетът „Главчев“ няма да има „патрон“ в лицето на президента, който да му даде основна политическа рамка, да му придава легитимност и да бъде висша инстанция на носене на отговорност пред нацията. В новата формула служебното правителство в политически смисъл е една свободно плаваща шамандура. Народното събрание няма легитимни основания да му поставя задачи, ако изключим формиралите се вредни навици да се действа по подобие на френския Конвент. Да, някакво мнозинство в парламента може да приема всякакви решения, задължаващи правителството, но в същото време ще носи пълната отговорност за последиците от тях.

Тези, които измислиха новите правила за служебното правителство, очевидно не са имали представа за кашата, която са забъркали. В най-скоро време ще видим

какви ще бъдат страничните или непредвидени ефекти

от експеримента, остава ни само да се молим те да не са фатални. В тази ситуация служебното правителство вероятно ще се превърне в „боксова круша“, върху която ще се изсипят всички възможни критики, вкл. за неща, натворени от самите критикуващи.

Второ, докато служебните правителства бяха назначавани от президента, той обикновено изискваше максимална въздържаност и предпазливост от гледна точка на последиците от техни изказвания и действия по отношение на предизборната кампания. Нещо повече, президентът бе непреодолима преграда за опитите служебните кабинети да бъдат пряко въвлечени на една или друга страна. Истеричните критици, оплакващи се от неправомерна намеса, тепърва ще видят какво означава работата на служебно правителство без такава политическа рамка.

До момента няма доказателства, че правителството като цяло, служебният премиер или конкретни министри се готвят да се месят в изборите. Но

шумотевицата вече започна, обилно гарнирана от сериозни афери и скандали,

които вероятно ще се множат в следващите месеци. Дори да не е така, всяко действие на кабинета ще бъде интерпретирано от едни или други среди като подпомагащо едни или навреждащо на други партии. Ако още преди насрочването на изборите поне три от парламентарните сили вече заявиха, че те няма да бъдат честни, можем да си представим какво кресчендо ще настъпи след 30-40 дни. Нещо повече, това ще се случи независимо от конкретните действия или бездействия на изпълнителната власт.

Иначе казано, поне през последните три години огромното мнозинство от българите се отнасяше положително към намеренията и действията на служебните правителства при подготовката и провеждането на изборите.

В условията на рязка ескалация на общественото негодувание

след съставянето и разпадането на сглобката, има реална опасност изборният процес да бъде драматично делегитимиран. Вече имаме прецедент с непризнаване и оспорване на избори на местно равнище, можем да си представим последиците, ако подобен процес се развие на национално равнище.

Тъй като не можем да поправим стореното от „конституционните чираци“, нужно е поне внимателно да наблюдаваме и оценяваме събитията през следващите няколко месеца. Явно се очертава неотложна необходимост от пореден „ремонт на ремонта“, този път, за съжаление, на самата Конституция.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст