Как да се справи Столична община с безобразно надрасканите фасади?

Столична община

Едва ли са много хората, които преминавайки през внушителни исторически сгради в центровете на градовете, или пък край прясно ремонтирани блокове в кварталите, се радват да видят грозни надписи, „рисунки“ с претенциите да са графити или мъдрости, изографисани с по 7-8 правописни грешки. Градското ни пространство е кошмарно заради грозните драсканици върху фасадите, които нямат нищо общо с графитите, които са изкуство и одухотворяват сградите.

Години наред собственици на сгради подават сигнали, че неизвестни зографи-келеши са съсипали фасадата на дома им, която са ремонтирали за хиляди левове. От тези сигнали обикновено нищо не следва. Анонимниците необезпокоявани от никого продължават да съсипват градската среда.

Сега Столичният инспекторат обяви, че е започнал да създава регистър на авторите на графити, които правят т.нар. бомби – незаконни рисунки върху сгради. Съобщението бе направено от представителят на институцията Иво Пенев пред медиите в сряда. Това се случи, след като

графит се появи върху току-що ремонтираната фасада на Богословския факултет

на Софийския университет в центъра на София. Със сигурност реакцията срещу осакатяването на обществени стради ще е по-бърза, отколкото хилядите пострадали собственици на частни домове.

Пенев обясни, че в регистъра ще се събират прякорите, видими от подписите на графитите. В него вече фигурират десетина никнейма. Така при установяване на името на анонимните автори ще могат да им се наложат санкции за всички техни творби. Глобата е между 300 и 2000 лв. Такава санкция вече беше наложена на германец, който рисуваше без разрешение по блокове в столичен квартал.

Във вторник пък бе съобщено, че

20-годишен  млад мъж е загинал от волтова дъга на гара Волуяк,

докато рисувал графити по вагоните. Според непотвърдена информация мъжът се качил върху композицията, за да рисува.

Проблемът с този регистър обаче е, че се подписват хора, които в повечето случаи наистина правят изкуство, а онези които пишат глупости и унищожават сградите едва ли ще се подпишат. Но все пак и тези, които правят изкуство би трябвало да се съобразяват с желанието на собствениците на сградите как да изглеждат домовете им.

Графитите стават популярни през 60-те години на ХХ век в САЩ, по-точно Филаделфия и Ню Йорк. Те се появяват се като противопоставяне на установения обществен ред, като целта е авторите да заявят своето съществуване, докато запазват анонимността на истинската си самоличност.

Ако се разходим из центъра на София, ще видим, че

90% от драсканиците върху сградите съвсем не са бунт срещу системата

или израз на високохуманни каузи, а по-скоро криви йероглифи и пишман поезия.  И Банкси твори улично изкуство, но срещу него не би възразил и дори най-върлия враг на графитите. Както обикновено разликата е в качеството.

Може би е дошло времето за мащабна  кампания по почистване на града от гротескните драсканици. Това със сигурност ще струва на общината много време и пари. Но за да има смисъл подобна инвестиция, трябва да се затегне контрола и наказанията. Ако санкцията е драскачът да плати боядисването на осакатената от него сграда, със сигурност ще има резултат.

А който иска да твори улично изкуство би било добре да се договаря със собствениците на сградите или с общината, ако „платната“ са държавни, защото никой не е длъжен да търпи криворазбрани бунтари да си изливат чувствата върху дома му.

Има и още един вариант, но затова бизнесът трябва да прегърне челния опит на “Електроход” и развърже кесията поне с една идея…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст