Приходите от куриерски услуги на „Спиди“ АД са нараснали с 20% през миналата година, като са над обичайните темпове на растеж през последните години и достигнаха 305.4 млн. лв. в сравнение с 255 млн. лв. пре 2022 година.
В тези услуги се включват и паричните постъпления от комисионни по парични преводи, които достигат 6.9 млн. лв. с ръст от 9.3% поради увеличение на броя и стойността на пратките с наложени платежи, показват числата в отчета за 2023 година.
Повечето приходи са резултат, както от нарасналия обем пратки, така и увеличението на тарифата на основните услуги през септември. Положителен ефект върху приходите има вливането на „Геопост България“ и „Рапидо експрес енд лоджистикс“, чиито приходи се отчитат в „Спиди“ от датата на вливането – 23 май миналата година. Увеличението на цените е под общия темп на инфлация, като по този начин „Спиди“ продължава да поддържа конкурентни цени.
Основен двигател на приходите на фирмата продължава да е В2С сегмента.
Високите ръстове през цялата година е в подкрепа на тренда за трайно увеличаване на дела на онлайн търговията. Възстановяването на икономическата активност също има позитивен ефект върху приходите, като В2В сегментът продължава да реализира едни от най-високите темпове на растеж от последните години, отбелязват от фирмата.
Приходите от международни пратки отчитат ръст 56.7% в резултат на вливането на „Геопост България“ и „Рапидо експрес енд лоджистикс“ и силното представяне на доставките от/до Гърция. Слабото потребление и негативните ефекти от високата инфлация се отразява негативно на международните доставки при останалите пазари, като се прекъсва тенденцията външните пратки да изпреварват ръста на българския пазар. Регионалната услуга Speedy Balkan (до/от Румъния и Гърция) и приходите от останалите външни дестинации се запазват на нивата от 2022 година при намален обем на доставените пратки. Международните доставки увеличават дела си в приходите до 22.3 процента.
Броят превозени пратки през годината достига 47.7 млн. броя или с 11.9% повече
от същият период на 2022 година.
Общо разходите за външни услуги нарастват с 22.3% до 160 млн. лв. основно поради увеличението на разходите за подизпълнители, които са най-значителния разход за компанията (135 млн. лв.). Същите формират половината от оперативните разходи и са обвързани в голяма степен с броя обработени пратки. Увеличението е с 24% (над това на приходите) поради увеличаване на дела на международните доставки, където разходите за подизпълнители формират по-голям дял от цената на услугата.
Увеличава се делът на доставките, обвързани с наложени платежи,
делът на клиентите, заплащащи с дебитни/кредитни карти, както и на стойността на доставяните стоки, което е свързано и с по-високи разходи за банкови такси.
Продължава активното разширяване на мрежата от хъбове и офиси, което поддържа разходите за поддръжка на офиси и складове на високо ниво – ръст от 25.5%, отчитат от “Спиди”.
Разходите за възнаграждения формират 26% от общите оперативни разходи.
Заплатите на преобладаващата част от оперативния персонал (куриери, сортировачи, обслужване на клиенти) се определят в основната си част от броя обработени пратки. Разходите за възнаграждения са 70.7 млн. лв., което е увеличение с 19.1% на годишна база. Средният брой на заетите нараства с 1.4% спрямо 2022 година при 11.8% ръст на обработените пратки. Увеличените разходи са основно резултат на повишаване на възнагражденията на служителите. В среда на свит пазар на труда, „Спиди“ се стреми да привлича и задържа кадри и увеличението на възнагражденията е един от използваните методи
В краен резулт нетната печалба на „Спиди“ се понижава с 9.8% до 37 млн. лв. поради намаление на получените дивиденти от дъщерните дружества.
През последните години фирмата постави
фокус върху обслужването на растежа в обемите на пратки от електронната търговия,
както и грижа за крайните клиенти чрез изграждане на широка мрежа от офиси, които са предпочитан канал на индивидуалните получатели. Разшири се и мрежата за доставки първоначално към Румъния и Гърция, а чрез мрежата на „Геопост“ и до всяка точка на Европа. През последните две години компанията значително разви мрежата си за доставки и плащания в страните от Централна и Източна Европа. Съществен принос за последното беше придобиването на „Рапидо Експрес енд Лоджистикс“, която има силна база от клиенти в онлайн търговията и изградени позиции в международните доставки.
Ръстът на куриерските услуги в България забави темповете спрямо предходните години,
но продължава да е сред високите в региона. Онлайн търговията продължава да е с основен принос за развитието. Увеличената бизнес активност също допринася положително върху дейността. В2В сегмента запазва висок за последните години ръст, което е подпомогнато от увеличението на онлайн поръчките към страната.
Важен приоритет на „Спиди“ продължава да бъде обслужването на най-големия сегмент на пазара – корпоративните клиенти, които формират над 80% от приходите на компанията.
Компанията обслужва широк кръг клиенти от практически всички сектори на икономиката, както и широк кръг частни лица. Над 90% приходите се генерират от клиенти, които ползват регулярно услугите на „Спиди“ на база сключени дългосрочни договори. Най-значителни клиенти на компанията са фирми от сектора на онлайн търговията. Разполагайки с широка клиентска база, приходите на „Спиди“ са силно диверсифицирани – няма външен клиент формиращ над 3% от приходите на дружеството.