Ще са нужни десетилетия за германските производители, за да престанат да разчитат на Китай, предупреждава главният финансов директор на “Сименс” Ралф Томас, потвърждавайки предстоящите трудности пред западните компании и зависимостта им от азиатския колос както като пазар, така и като доставчик. “Глобалните вериги на добавената стойност бяха изградени през последните повече от 50 години. И колко наивен трябва да е човек, за да повярва, че това може да се промени за шест или 12 месеца”, посочва Томас. И допълва, че по-скоро ще са нужни десетилетия.
Коментарите на Томас последваха публикуването на доклада на Германския икономически институт (IW), в който се констатира, че местните фирми имат малък напредък в “свалянето на риска” от китайските им операции и наналяването на зависимостта им от критично важен внос от азиатската държава от 2022-а насам.
Китай е най-големият самостоятелен търовски партньор на Германия, като търговският стокообмен между двете държави е бил в размер на 254 млрд. евро през миналата година, по официални данни на германската статистическа агенция. Отношенията, част от които са най-големите германски копорации като “Фолксваген” и “Б А Ес Еф”, както и дребни и средни фирми на германски предприемачи от средната класа, дълго време са смятани за стълб на германската стопанска мощ и за модел на глобализацията.
Тези връзки обаче вече се определят като пасив от много инвеститори и политици. Бундесбнак предупреди през миналата година, че прекалената зависимост от Китай е причината германският “бизнес модел да е в опасност”. През юли 2023-а германският министър на външните работи Аналена Бербок призова германските компании да редуцират трансакциите с азиатския дракон. А последната интервенция на “Сименс”, който преди защитаваше операциите си в Китай и заявяваше намерението си да разшири пазарния си дял там, се случва успоредно с визитата на германския канцлер Олаф Шолц, който пристигна в Китай на 14 април с високопоставена бизнес-делегация, включваща и шефовете на “Сименс” и “Б А Ес Еф”.
“Би било огромно недоразумение да се мисли, че намерение на това правителство е било да ограничи търговията с Китай. Ние искаме тя да продължи да се разширява, като се вземе предвид и необходимостта от ограничаване на риска и от диверсификация”, коментира официален представител на германското правителство. Той допълва, че “предвид критичните зависимости, Германия трябва да се справи с тях … което не означава да се затвори в себе си, а да има балансирани партньорски отношения”.
Друго изследване, публикувано през седмицата от Института в Кил, оценява китайските субсидии на местните промишлени сектори, включително на мултинационалния конгломерат BYD, като три до девет пъти по-високи от другите държави от ОИСР.
Финансовият шеф на “Сименс” признава, че компанията му не може да си позволи да не бъде в Китай. И допълва, че ръстът на агресивни локални конкуренти е “предизвикателство” като отбелязва също, че “ако можеш да устоиш на горещината на китайската кухня, ще бъдеш успешен и на други места”.
В оценка на посещението на германската делегация в Пекин се посочва, че в отношенията между двете държави има известни предизвикателства като достъп до пазара и честна конкуренция. Те обаче не трябва да бъдат извинение за отклоняване на двустранното сътрудничество от положителната посока на движение.