Сърбия ще подпише най-едрата оръжейна сделка в модерната си история с Франция. Белград планира да заяви дузина френски изтребители “Рафал” за 3 млрд. евро от “Дасо авиасион” – дългосрочен ангажимент към Запада след като в продължение на десетилетия разчиташе на руска техника.
От нахлуването на Русия в Украйна рез 2022-а сръбският президент Александър Вучич ядосва европейските столици с отказа си да се включи в западните санкции срещу режима на руския президент Владимир Путин и с решението си да продължи бизнеса с Москва, но като продължава да поддържа желанието си за членство в Европейския съюз. С увеличаването на натиска от Европа и Съединените щати обаче Вучич започна да позволява доставки на произведени в Сърбия муниции за Киев и да купува западни оръжия успоредно с китайските и руските системи, които са на въоръжение в страната.
“Очаква се контрактът да бъде подписан през идните два месеца и в присъствието на президента на Франция”, заяви Вучичи в Париж през миналта седмица след като се срещна с колегата си Еманюел Макрон. Той допълни, че правителството “е решено да купи нови самолети, които значително ще подобрят бойните способности (на страната)”.
Официален представител на министерството на отбраната на Сърбия е споделил за “Файненшъл таймс”, че “сделката е договорена на над 90%, но двете страни ще трябва да се споразумеят за финансовите условия. Той е казал още, че войната в Украйна е “ускорила диверсификацията” и че досега Белград е разчитал на технология от съветски тип, от която има доста техника, която трябва да поддържа. Но “предвид сегашните геополитически обстоятелства, не е осъществимо, дори да искаш, да купуваш от Русия”.
През последните месеци Макрон използва доста остър тон за риска за европейската сигурност, ако Москва не бъде победена в Украйна. Той се съсредоточи също върху страните от руската сфера на влияние като Молдова. Засилените контакти с Вучич и френската подкрепа за Сърбия да стане член на ЕС, са част от тази стратегия, като двамата лидери са обсъждали и ролята на бившата югославска република в европейското производство на муниции.
“Икономическите ни отношения получиха реален тласък…и ние можем да отидем още по-далеч”, заявил Макрон след посещението на Вучич в Париж. Според него, обсъждането на договори за отбраната и на енергийни проекти “са знак за политическо доверие и желание за разширяване на двустранните отношения”. Въпреки хвалебствените слова за Вучич обаче Макрон е поискал от Сърбия да продължи да прави стъпки към Запада, включително като признае Косово.
“Рафал” е важен крайгълен камък, но не цялата история”, заявил още официалния представител от сръбската отбрана. И е добвил, че страната му е купила също френски радарни и ракетни системи и поръчала транспортни самолети “Еърбъс”.
Съветските “МИГ29” на Сърбия достигат края на експлоатационните си възможности през идното десетилетие, поради което Белград иска да гарантира непрекъсваем потенциал на военновъздушните си сили. Съседна Хърватия, която е член на НАТО и ЕС и е смятана за критерий за сърбските въоръжени сили, също е поръчала 12 изтребителя “Рафаел” от Франция през 2021-а, въпреки че тези самолети са втора употреба и струват само 1 млрд. евро.
В сръбския случай, освен дузината бойни самолети, в сделката са включени и спомагателни системи, обучение и поддръжка, коментирал за “Файненшъл таймс” пенсионираният генерал от военновъздушните сили Срето Малинович. Той е посочил още, че “изключително важни са ракетите въздух-въздух, които ще осигурят охраната на въздушното пространствои и трябва да вървят заедно с изтребителите”. Както и радари и свързани с тях навигационни съръжения за атаки също да са част от сделката.
Въпреки недоволството на Сърбия от НАТО след осъществените под ръководството на Съединените щати бомбардировки над Белград през 1999-а, сега страната има “дълъг списък от неща, които да купи от американците”, посочва официалният представител на сръбските военни. Досега обаче Вашингтон е одобрил продажбата единствено на високопроходими военни джипове “Хъмви”.
Руската инвазия в Украйна принуди страните от ЕС да увеличат разходите за отбрана и помогна на Франция да стане втория по големина износител на оръжия след Съединените щати през 2023 година. Предвид върналата се популярност на “Рафал”, производителят й “Дасо авиасион” се изправя пред предизвикателството да качи производственото темпо в условията на натрупали се закъснения в изпълнение на поръчките.
През миналата година компанията е доставила само 13 самолета от завода си близо до Бордо при заявени 15. През тази година производствената цел е 20 машини, като бройката да скочи до 36 годишно. Главният изпълнителен директор Ерик Трапие е оптимист, че ще успее да се справи със задачата. Той обяснява, че около 400 доставчика помагат за направата на един “Рафал”, така че ще трябва да се съберат и да бъде решен проблема с недостига на работна ръка.