“Райфайзен банк интернешънъл” пуснала над 2400 реклами за работа в Русия

"Райфайзен банк интернешънъл" пуснала над 2400 реклами за работа в Русия

Австрийската “Райфайзен банк интернешънъл” е публикувала десетки реклами за работа в руското й поделение, твърди “Файненшъл таймс”. Което предполага амбициозни планове за разрастване на дейността й на руска земя в разрез с официалните твърдения, че тя иска да напусне руския пазар. Журналисти на “Файненшъл таймс” са открили, че сред публикуваните от австрийския кредитор от декември 2023-а насам над 2400 реклами за работа в Русия почти 1500 са за позиции за управление на продажбите и за клиентски услуги.

В една от офертите за работа, пусната от банковото управление за среден бизнес пишело, че “ключовите му цели са сериозно увеличение на базата от активни клиенти и стабилен двуцифрен ръст на приходите”. В друга, на управлението за друбни руски бизнесмени, се казвало, че “Райфайзен търси мениджър, който да привлича потребители”. В трета пък се твърдяло, че компанията “разширява активно базата за корпоративни клиенти”.

Тези реклами противоречат на изявленията на “Райфайзен”, че възнамерява да втали и да продаде руския си бизнес след решението на руския президент Владимир Путин да започне пълномащабна военна операция в Украйна през февруари 2022-а. Две години по-късно, банката е западният кредитор с най-големи операции в Русия и е подложена на сериозен натиск от Съединените щати и Европейската централна банка да се поправи и да се изтегли от територията на агресора.

Разкритията на “Файненшъл таймс” са принудили главния изпълнителен директор на “Райфайзен” Йохан Щробъл да разпореди незабавна вътрешна проверка. От доклада до Щробъл, подготвен от борда на банковото поделение в Русия, става ясно, че за публикуваните реклами са използвани стандартна информация за банката и за амбициите й в Русия отпреди нахлуването в Украйна, които не били обновени.

В официално изявление австрийският кредитор твърди, че “редуцирането на руската дейност ще продължи и през 2024-а” и че “Райфайзен продължава да работи по потенциална трансакция, продажба или отделяне”, което да доведе до отпадане на “Райфайзенбанк Русия” от групата. В него се казва още, че рекламите не отразяват мерките за ограничаване на руския бизнес, взети от австрийската компания, нито отговарят на бъдещите й планове за руската й дейност.

Чии твърдения са верни не е ясно, ако се съди от факта, че единствено “Райфайзен банк” е увеличила руския си персонал в периода 2021-2023 година. В края на 2021-а в руското поделение на австрийската банкова група са работили 9327 души, а в края на 2023-а – 9942. За сравнение, съотношението при италианската “Уникредит” съотношението е 4383 към 3171, при германската “Дойче банк” – 1722 към едва 179, за “Интеза Санпаоло – 972 към 869, за нидерландската “Ай Ен Джи груп” – 281 към 259 и за “Комерцбанк” – 136 към 126 служители. Данните са официално оповестени от съответните компании.

Старши мениджър в австрийската “Райфайзен” определя рекламите като “крайно смущаващи”, предизвикали панически отговор за незабавното им снемане и за спешното им пренаписване. Банкови изпълнителни директори подчертават, че се намират в изключително несигурно, но непреодолимо положение: реализираните в Русия печалби не могат да бъдат репатрирани, а продажба на бизнеса изисква одобрението на Кремъл. Същевременно, банката трябва да задържи работещ руския си бизнес, за да привлече купувач, а не защото поддържа руската военна икономика.

“Райфайзен” е свила кредитирането в Русия и възнамерява да продължи в същата посока: кредитният й баланс е намалял с 56% от началото на 2022-а. Освен това австрийският кредитор е прекратил всичките си кореспондентски отношения с други руски банки.

Що се отнася до новите назначения, австрийците твърдят, че се дължат на проблеми, произтичащи от трудностите за задържане на персонала в отделите, извършващи основните банкови дейности. А увеличението на персонала през посочения двегодишен период се дължи основно на разширяването на местния отдел за информационни технологии (ИТ), който работи по създаването на самостоятелна ИТ архитектура на банката преди потенциалната продажба. Докато персоналът в другите отдели е намалял от началото на войната в Украйна.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст