Общините са увеличили проектите, с които кандидатстват по Инвестиционната програма, от 1627 на 2258 броя, отчете финансовият министър

финансовият министър, Парламент Людмила Петкова

Служебният финансов министър Людмила Петкова представи конкретни данни за параметрите на Националната инвестиционна програма за общинските проекти, която бе приета със Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 година.

Това тя направи в рамките на изслушване в пленарната зала на парламента, поискано от депутати от “БСП за България”.

Общо средствата за капиталови разходи по Националната инвестиционна програма са в размер до 9.994 млрд. лева, но за общините те са 1.2 млрд. лева. ОТ тях 450 млн. лева са били преведени по сметките на МРРБ, като от тях 400 млн. лева са за финансиране на съответните плащания по сключени вече споразумения, а 50 млн. лева са за превозвачи.

Тези средства са били заделени по набирателна сметка към МРРБ към края на 2023 г., като през 2024 г. средствата са възстановени в централния бюджет и въз основа на акт на Министерския съвет Министерството на финансите поетапно предоставя тези средства на МРРБ в зависимост от необходимостта от финансиране на общинските проекти.

По отношение на общинските проекти Петкова посочи, че всяка община кандидатства за определена сума, съобразена с големината й и това става съгласно класификацията на регионалното министерство. В тази връзка тя изнесе лимитите, за които могат да кандидатстват отделните категории общини. Става въпрос за 6 категории, в които са разпределени всичките 265 общини в България.

В първа категория с лимит до 50 млн. лева попадат 23 общини.

Във втора категория с лимит до 30 млн. лева попадат 81 общини.

В трета категория с лимит до 15 млн. попадат 26 общини.

В четвърта категория с лимит до 10 млн. попадат 85 общини.

В пета категория с лимит до 6 млн. попадат 46 общини.

И в последната шеста категория, в която попадат общини с население над 180 000 души, лимитът е до 100 млн. лева и в него попадат четири общини – София, Пловдив, Бургас и Варна.

В рамките на посочените лимити няма ограничение по отношение на броя на проектите, които дадена община може да реализира. Във връзка с този принцип Людмила Петкова даде следния пример: Ако община “Х” от обхвата на първата категория е реализирала изцяло проектите си за 2024 г. в размер на 50 млн. лева, то през 2025 г. тя също ще има лимит от 50 млн. лева за нови проекти.

Ако обаче за 2024 г. същата община е получила само авансово плащане в размер на 10 млн. лева, съответно през 2025 г. тя ще получи 50 млн. лв. като лимит и след това ще получи и остатъка от 40 млн. лева, но само ако се запази същият принцип на капиталово бюджетиране.

С решение от 2 април 2024 г. Министерският съвет е одобрил изменение на Закона за държавния бюджет, което вчера е било приет на второ гласуване в бюджетна комисия. Финансовият министър обясни, че промените се предлагат от Министерския съвет въз основа на предложения на кметове на общини. Те имат да го направят в следните срокове – до 31 март, до 30 юни и до 30 септември 2024 година.

В рамките на първия срок – до 31 март – в министерството на финансите били получени писма на кметове от 167 общини, които внесли общо 1062 предложения за промени в проектите им, които вече били записани в едно от приложенията (Приложение № 3) към Закона за бюджета. Те поискали 54 проекта да им бъдат заменени с нови. Освен това поискали и да отпаднат 42 от вече заложените проекти. Настояли и да внесат нови 673 проекта. Не на последно място поискали и промяна в параметрите на вече заявени 293 проекти.

Така броят на проектите в приложението се увеличил с 631 броя или от 1627 проекта предложенията на общините стават 2258 броя и именно тази промяна предстои днес депутатите да гласуват на второ четене в пленарната зала.

В същото време общините ще могат сами да решат кой проект да приоритизират и да реализират на първо време, отчитайки нуждите на населението.

След това финансовият министър изброи и какви са били променените проекти:

  • За нови и съществуващи улици, тротоари и съоръжения и принадлежностите към тях – 348 броя;
  • За нови и съществуващи пътища и съоръжения и принадлежностите към тях – 120 броя;
  • За водоснабдителни и канализационни системи, представляващи публична общинска собственост – 242 броя;
  • За сгради, публична и общинска собственост, в които се предоставят обществени услуги, в това число и такива, в които се осъществяват дейности в областта на културата – 124 броя;
  • За обекти на общинската и спортна инфраструктура – 45 броя;
  • За благоустройствени строежи и дейности в населените места – в това число площади, обществени паркинги и гробищни паркове – 141 броя.

Освен това извън инвестиционната програма за общините е предвидена и целева субсидия за капиталови разходи на общините в размер на 426 млн. лева. Към края на март са заредени лимити в СЕБРА в размер на 18 млн. лева, в това число 11 млн. лева са за прихващане на непогасени в срок безлихвени заеми на общините от централния бюджет и 7 млн. по заявки на общините за подлежащи на разплащане капиталови разходи. Така усвоените към края на март средства са в размер на 17 млн. лева, т.е. има усвояване от 92 процента.

В началото на април са заредени още 30 млн. лева за разплащане на капиталови разходи, заложени в инвестиционните програми на общините за 2024 г., но невключени в националната инвестиционна програма – т.е. това са отделни капиталови разходи, обърна внимание Людмила Петкова.

Ето защо по искане на общините е подготвено предложение за трансформация на целева субсидия за капиталови разходи с трансфер от други целеви разходи за финансиране на неотложни нужди като ремонти на улична мрежа, общински пътища и сгради, които са публична и общинска собственост. В случая исканата сума е в размер на 29.5 млн. лева.

Накрая Людмила Петкова посочи, че във връзка с Националната инвестиционна програма е предприета нова административна мярка – всички общински проекти ще са обект на постоянен мониторинг от НАП.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да бъдат наложени по-строги правила за използването на електрически тротинетки?

Подкаст