По време на петъчния парламентарен контрол депутатът от “БСП за България” Румен Гечев постави въпрос, свързан с неочаквана, по думите му, държавна поръчка, обявена от министерството на отбраната на 5 април. Питането му бе отправено към служебния министър Атанас Запрянов.
Поръчката е за капитално-възстановителен ремонт на шест двигателя на МиГ-29 на обща стойност 23.5 млн. с ДДС или 19.06 млн. лева без ДДС с изискването техният ресурс да е удължен с не по-малко от 350 часа, а междуремонтният срок да е не по-малко от 8 години.
Гечев възнегодува, че това е втората поръчка за ремонт на двигатели на МиГ-29, като първата била през август 2023 г. в размер на 22.4 млн. лева и била възложена на полска държавна компания. Така по думите на депутата от “БСП за България” ремонтът на двигателите на изтребителите МиГ-29 само за две години възлиза на 46 млн. лева с ДДС.
Конкретният въпрос на Румен Гечев бе за чия сметка ще са непредвидените разходи по ремонта, предвид факта, че българската страна очаква платените си авансово изтребители F-16 още от началото на 2023 г., а те все още не са пристигнали. Ето защо той попита министър Запрянов какви конкретни стъпки ще предприеме, за да потърси компенсации от американската корпорация “Локхийд Мартин” заради закъснението на новите самолети.
“България е предплатила с над 1.2 млрд. долара първите осем самолета още през 2019 г. и американското правителство вече пета година ползва парите ни!“, възмути се Гечев.
Той постави въпрос и за заложените 350 часа ползване след ремонта и осемте години междуремонтен срок, изчислявайки, че това са малко над 3 летателни часа месечно, при положение, че по стандарт на НАТО всеки пилот трябва да има 180 летателни часа годишно или 15 часа месечно.
Запрянов започна отговора си, подчертавайки, че разходите са предвидени, тъй като е заложено старите МиГ-29 да са в експлоатация до 2028 г. – т.е. до пълната оперативна готовност на новите F-16. Той обърна внимание, че забавянето на доставката на F-16 било заради COVID-кризата – обяснение, което Румен Гечев не прие, пояснявайки, че според американски източници то се дължало на първо място на лоша организация и едва на трето – на пандемията.
Запрянов добави и че не е вярно, че парите за F-16 се ползват свободно от американското правителство, защото преведените авансово 994.3 млн. долара са под наш контрол. Той уточни, че според последната справка, получена чрез офиса на отбранителното сътрудничество от посолството на САЩ, приходите от лихви от банката на федералния резерв в Ню Йорк в интерес на министерството на отбраната са в размер на – 56.5 млн. лева. Освен това правителството на САЩ получава траншове от нашата сметка само при реална доставка на определените продукти по договора и с наше съгласие.
По конкретния въпрос на Румен Гечев – за това кой дължи компенсации за забавянето на доставките – Запрянов отговори, че според договора на българската страна не се дължат компенсации. Той припомни, че когато били подписвани договорите за F-16 американското правителство първоначално предоставило безвъзмедно 56.1 млн. долара по програмата за чуждестранно военно финасиране. След това – през 2022 г. то превело още 24.4 млн. долара за авиационни ракети за българските F-16.
След това той подробно обясни и защо обявената поръчка за ремонт на шестте двигателя МиГ-29 не е неочаквана. Принципно е отчетено, че доставката на новите F-16 ще стартира през 2025 година. След това – за достигане на пълната оперативна способност на нашите сили ще са необходими три години. Ето защо за тези години – поне до 2028 г. са планирани средства за поддръжката на самолетите МиГ-29. Първо е била заложена поръчката, която в момента се изпълнява от полския производител и по която два от ремонтираните двигатели вече са дошли, два чакаме, а още два предстои да бъдат изпратени.
С втората поръчка, която е обявена на 5 април, се очаква да бъде осигурен ресурс от 900 летателни часа за самолетите МиГ-29. Запрянов уточни, че така със стария и с новия договор, който предстои да се сключи, общо летателните часове няма да бъдат 350, както твърди Румен Гечев, а 1800 часа. Министърът на отбраната призна, че стремежът е да имаме не по-малко от 1600 летателни часа на авиационната ни техника, за да може България самостоятелно да поема дежурството по аir policing и да има подготвени летци.
Отговорът на министър Запрянов не удовлетвори депутата от “БСП за България” и той продължи да поставя въпроси, като например – защо американската компания не ни достави заместващи самолети, докато чакаме новите F-16 и защо договорът е подписан без предвидени компенсации, гаранции и неустойки.
Министърът отново повтори, че от американска страна сме получили над 56 млн. долара при подписването на договора и че още тогава е било взето решение, че ние няма да паркираме МиГ-29 до 2028 г., докато не получим цялата ескадрила от 16 самолета F-16 и нашите пилоти не придобият пълна оперативна способност за тяхното управление.