През миналата година „Монбат“ АД отчита засилено търсене на автомобилни акумулаторни батерии на пазарите в Западна Европа, където са реализирани исторически рекордни продажби на този тип продукти. Компанията бележи ръст в обема на продажбите на акумулаторни батерии през 2023 година и спад на нормализираната EBITDA (преди обезценки) на индивидуална база от продължаващи дейности.
Основната дейност на „Монбат“ е производство на оловно-киселинни стартерни и стационарни акумулаторни батерии и сервизното им обслужване.
Нетната печалба на „Монбат“ е в размер на 2.91 млн. лв. и нараства със 138.56% в сравнение с резултата за 2022 година.
Основният доставчик на „Монбат“ за снабдяване на материали за производството на стоки е „Монбат Рисайклинг“ ЕАД,
дружество изцяло собственост на „Монбат“. Поради диверсификацията на клиентското портфолио, фирмата не е имала основни клиенти, които да съставляват 10 на сто или повече процента от общите приходи.
От „Монбат“ отбелязват пазарната диверсификация с продажби през миналата година в повече от 70 страни, като сред най-важните пазари за компанията през 2023 г. са Франция, Германия, Румъния и Испания. С развитата си дистрибуторска мрежа, фирмата има достъп до крайни клиенти на най-големите европейски пазари и Близкия изток.
Стартерните батерии се продават на дребно преди всичко чрез автомобилни търговци и сервизи. Стационарните батерии се продават директно на телекомуникационни компании и други потребители.
Непосредствен конкурент на българския пазар е “Елхим – Искра” АД – Пазарджик.
Към края на миналата година „Монбат“ притежава 97.80% от капитала на третия по големина производител от акумулаторния бизнес в България – „Старт” АД – Добрич.
През 2023 г. „Монбат“ реализира на индивидуална база приходи от договори с клиенти в размер на 317.14 хил. лв., което представлява намаление от 3% в сравнение с реализираните преди година 327 млн. лева.
Реализираните приходи от продажби на вътрешен пазар са за 40.28 млн. лв. и представляват 12.7% от общите продажби. Паричните постъпления от продажби на вътрешния пазар включват технологичен отпадък и брак, продаден на „Монбат Рисайклинг България“, както и материали, стоки и услуги, предоставени на други свързани лица. Реализираните приходи в чужбина, включително вътрешно-общностни доставки, са на стойност 276.85 млн. лв. и представляват 87.3% от нетните приходи от продажби на дружеството.
„Монбат“ е географски диверсифицирана група с глобално пазарно присъствие в над 70 страни.
Относно продължаващия военен конфликт между Украйна и Русия следва да се има предвид, че през 2023 г. дружеството не осъществява продажби към Русия, докато продажбите към Украйна представляват 4% от общия размер на приходите за миналата година. За 2022 година цифрата за Русия беше 2.2%, а за Украйна – 2.1 процента.
През 2023 г. основен пазар на „Монбат“ е Франция с 15.7 млн. евро приходи от продажби,
което представлява 11.09% от общия износ на дружеството на индивидуална база.
Към края на миналата година контрол над публичното дружество „Монбат“ има „Приста Ойл холдинг” ЕАД – София, който контролира друг акционер със значително участие, а именно „Монбат Трейдинг” ООД. Общият им дял е 49.87 процента. „Приста Холдко Кооператиф“ У.А. притежава 20.78% от книжата с право на глас. Другите акции са собственост на по-малки акционери. „Монбат“ притежава и собствени акции – 33 545 броя, или 0.08 процента, като 6 545 от тях са изкупени през миналата година.
Върху притежаваните от „Монбат Трейдинг“ ООД и „Приста Ойл Холдинг“ ЕАД акции има сключен договор за залог по реда на Закона за договорите за финансови обезпечения в полза на „Уникредит Булбанк“ АД във връзка с предоставен заем от банката на „Приста Инвест 2016“ АД.