Сърдечно-съдовото здраве е включено в Националната стратегия, но кардиолози искат конкретни мерки

сърдечно-съдовото здраве

“Радваме се, че идеята за важността на сърдечно-съдовото здраве е включена в Здравната стратегия, но искаме надграждане.”

Това обяви в ефира на БНР доц. Васил Трайков, председател на Дружеството на кардиолозите в България.

Под надграждане кардиолозите имат предвид, че могат да залегнат конкретни мерки като например Планът за сърдечно-съдовото здраве. Това допълни проф. Кирил Карамфилов, началник на Клиниката по кардиология към УМБАЛ „Александровска“ и бъдещ председател на Дружеството на кардиолозите.

И доц. Трайков, и проф. Карамфилов държат на превенцията, ранното лечение, рехабилитацията. Според тях именно те ще доведат до намаляване на сърдечно-съдовата смъртност и заболеваемост.

По-конкретно се очакват мерки като улеснен достъп до висококачествено здравеопазване и грижи, както и по-широко въвеждане на информационни технологии за мониториране на пациента.

На следващо място се очаква и подобряване на организацията в болничната помощ, подобряване на диагностиката и въвеждане на повече образни изследвания.

Лечението на сърдечно-съдовите заболявания също може да бъде оптимизирано, още повече, че и двамата специалисти са категорични, че ресурсът, който се отделя, не е малък, но трябва да бъде адекватно използван.

Те подчертават, че няма оптимален контрол на рисковите фактори и това е причината България да е в челните редици по смъртност от сърдечно-съдови заболявания.

Проф. Трайков предупреди, че българският мъж живее със средно 8-10 години по-кратко от европейския, а при жените разликата е с 6-8 години. За да няма подобно разминаване инвазивният кардиолог посъветва българите, които искат да имат здраво сърце, да бъдат позитивни, да познават рисковите фактори и да се движат поне 4 – 5 км. на ден.

Като за начало ОБАЧЕ трябва да се започне от ранна възраст – подрастващите да са наясно, че не е добре за здравето им да злоупотребяват с тютюнопушенето (имайки предвид, че сме на първо място в ЕС по пушене сред младежите), с алкохола и със зависимостите.

Не на последно място, за да не сме в черните рекорди, е добре да ограничим продуктите с високо съдържание на сол, да контролираме кръвното, кръвната захар и холестерола и редовно да ходим на профилактични прегледи.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Как смятате, промените по бул. "Витоша" и бул."Патриарх Евтимий" ще подобрят ли организацията на движението в центъра на София?

Подкаст