От известно време “нежна” революция е в ход в корпоративна Франция: родени в чужбина главни изпълнителни директори ръководят някои от най-стратегическите френски компании – нещо немислимо допреди няколко десетилетия. А успехите, които постигат, по-скоро ще гарантират, че тази тенденция ще родължи.
Най-знаковите примери са националният авиопревозвач “Ер Франс-Ка Ел Ем”, символът на френското промишлено производство “Рено”, най-голямата френска фармацевтична компания “Санофи” и изпадналият в сериозни затруднения технологичен шампион “Атос”, който обслужва стратегически важните ядрен и отбранителен сектори. Всички те се ръководят от мениджъри, които не са французи. И макар че това не е необичайна практика във Великобритания или Съединените щати, тя е сериозна промяна в корпоративния пейзаж на Франция, където управленските позиции по правило се поверяват не просто на французи, но на такива, завършили престижни висши учебни заведения като ENA (Ecole National d’Administration or Polytechnique).
Тези назначения съвпадат и със задъбочаващта се интернационализация на най-едрите френски компании, повечето от които реализират над 70% от приходите си извън Франция. Чуждестранните главни изпълнителни директори все още ръководят едва 18% от водещите френски фирми – под средните 25% в световен план, по данни на компанията за наемане на ръководни кадри Heidrick & Struggles, но промяната доказва какуправленският опит надделява над елитаризма.
Това се случва и под благосклонния поглед на френския президент Еманюел Макрон, който е бивш инвестиционен банкер и чиято политика в подкрепа на бизнеса му спечели гласовете на белите якички. В момента Макрон води битка да върне Франция сред индустриалните лидери като привлича повече технологични фирми, които да съперничат успешно на конкурентните центрове Лондон, Франкфурт и Берлин, както и международни таланти в различни области.
Един от пионерите на тази тенденция е роденият в Канада Бен Смит, назначен да оглави “Ер Франс – Ка Ел Ем” в критичен момент за авиопревозвача края на 2018-а. Френската част на френско-нидерландската компания беше разкъсвана от работнически вълнения и парализирана от стачки. Без да се конфронтира и акцентирайки върху френското наследство на авиолинията, 52-годишният Смит успя да трансформира успешно проблемното дете “Ер Франс” и групата отчете рекордна печалба за 2023-а. Въпреки това, неговата националност е била проблем когато се е разглеждала кандидатурата му, споделя в интервю председателят на борда на “Ер Франс – Ка Ел Ем”, в която държавата има 28% дял.
Подобна трансформация е в ход и в “Рено”, 15% от който държи правителството. Производителят на автомобили е под ръководството на италианеца Лука де Мео от юли 2020-а. Той обещава да произведе успешно поне няколко типа електрически коли на приемлива цена във Франция. Де Мео става главен изпълнителен директор на “Рено” когато компанията губи милиони евро на ден. Сега тя отново е във форма, плаща дивиденти и пазарната й капитализация надхърли оценката на партньора й “Нисан мотър” за първи път от години.
В момента италианецът, който има над 30-годишен опит в автомобилния сектор и изигра решаваща роля в успешното обновяване на “Фиат 500”, в момента инвестира ударно в представянето на неговата произведена във Франция рожба “Рено 5” като дори е поставил френското знаме на предните фарове със стъкла, произведени от друг френски производител Cie. de Saint Gobain.
Де Мео също преименува екипа на “Рено” във “Формула 1” на “Алпин”, за да възроди спортния бранд коли на групата и избра за тях двама френски пилоти от “Формула 1”. Неотдавна “Рено” откри и магазин с нова концепция, наречен ‘rnlt’, на централния булевард “Осман” – на хвърлей от оживения туристически район на френската столица около сградата на операта. А на 23 април компанията беше домакин на събитие пред друга знакова сграда на Париж – Центъра “Помпиду”, за отбелязване на новата, изцяло електрическа и произведена във Франция кола “Рено 5”.
В действителност, фактът, че не са французи вероятно дори е помогнал и на Смит в “Ер Франс – Ка Ел Ем”, и на де Мео в “Рено”. И двамата главни изпълнителни директори са заварили при пристигането си обтегнати връзки с чуждестранните ратньори на компаниите, и, бидейки чужденци и неутрални, са успели да се справят по-лесно с проблемите. Де Мео успешно решава сложните отношения с японския “Нисан”, а Смит помага за успокоява персонала на нидерландския превозвач “Ка Ел Ем” – част от групата, в която и двете държави имат дялове.
Заради успхите си де Мео е бил удостоен през миналата година с най-високото френско отличие – Орден на Почетния легион, а Смит е получил своя на 23 април.
Чуждестранни главни изпълнителни директори с двойно гражданство са начело на няколко други знакови френски корпорации: 57-годишният германец Петер Хервек ръководи индустриалния гигант “Шнайдер електрик”, а 56-годишният Пол Хъдсън – френската фармацевтична компания “Санофи”. В стратегическия банков сектор мениджърът с френско и полско гражданство Славомир Крупа победи френския си съперник в състезанието за кормилото на “Сосиете женерал” през 2022-а. А брандът “Пежо” на регистрираната като публична компания в Нидерландия транснационална корпорация “Стелантис” е под ръководството на британката Линда Джаксън.
Междувременно, изпитващата сериозни финансови затруднения френска фирма от сферата на информационните технологии “Атос”, която през този месец получи временно финансиране от френското правителство, за да се задържи над повърхността докато намери решение как да обслужва задълженията си от почти 5 млрд. евро, в момента се управлява от американеца Пол Салех. Компанията предоставя информационни услуги и технологии на ядрения и отбранителния сектор и е натоварена с гарантирането на киберсигурността на летните Олимпийски игри, кито ще се проведат от 26 юли до 11 август в Париж.
Въпреки наплива от задгранични мениджъри, остават много важни и със силно присъствие на глобалната сцена сектори във Франция, в които френските главни изпълнителни директори запазват висшите управленски позиции, особено във фамилно контролираните фирми, примерно в сферата на луксозните стоки. Мощни играчи от сектора, включени в базовия френски борсов индекс CAC 40, и техните лидери остават “чисто френски”.
Един от тях е милиардерът Бернар Арно – председател и главен изпълнителен директор на собственика на “Луи Вюитон” – LVMH Moet Hennessy Lous Vuitton – най-голямата по пазарна капитализация корпорация на Европа. Французи са и шефовете на собственика на “Гучи” – “Керинг”, както и на “Ермес интернешънъл”.
Все пак, в процеса на усилията, които полагат френските компании, за да получат по-голямо парче от световните пазари, на които работят, старите националистически табута се топят. Защото много фирми могат да са френски и регистрирани във Франция, но с глобален бизнес, но желанието им да се развиват извън националните граници означава, че не е задължително да си французин.