Големи марки като Lidl, Coca-Cola и L’Oréal трябва да спрат да рекламират в прокремълски медии на Балканите. За това настояват депутати от Европейския парламент, пише POLITICO. Основно става въпрос за медии в Сърбия и България, за чиято проруска линия предупреждават от “Balkan Free Media Initiative”. Това е базирана в Брюксел неправителствена организация, която още през 2023 г. е обявила, че световни марки наливат през реклами стотици милиони евро в сръбски и български медии, които разпространяват “вижданията” на Кремъл за агресията в Украйна.
POLITICO цитира българския евродепутат от ЕНП – Андрей Ковачев, който стои зад писмото, което заедно с още 15 свои колеги – либерали, социалисти, “Зелени”, от центъра и от десния спектър, са изпратили до 15 компании – Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L’Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung и Amazon.
В писмото е посочено, че компаниите трябва внимателно да преразгледат своите рекламни политики, за да гарантират, че с парите си няма да финансират, дори неволно, търговски организации, известни с разпространението на вредна дезинформация.
Ковачев заяви пред POLITICO: “Антидемократичните разкази на злонамерените сили са сериозна заплаха за нашата демокрация – особено в тази ключова година на избори“.
По думите му много медийни компании, които разпространяват прокремълска дезинформация, често използват реклами на реномирани компании, за да увеличат доверието в себе си. Ковачев уточнява,че въпросните марки не винаги били наясно, че в крайна сметка подкрепят проруски пропагандни канали.
“TV Pink и TV Happy – две от най-популярните телевизии в Сърбия, които разчитат в голяма степен на рекламни приходи от международни компании, разпространиха невярна информация, че самата Русия е била подложена на агресия от дълго време и е била принудена да проведе специална военна операция в Украйна – евфемизъм, използван от Москва, за да обясни пълномащабната си инвазия в страната”, пише POLITICO.
В същото време Клеър Ейткен, главен изпълнителен директор базираната в САЩ организация с нестопанска цел – Check My Ads, обърна внимание, че рекламодателите не разпространяват сами рекламите си в интернет, а това го правят технологични компании.
В същото време евродепутатите уточняват, че не става въпрос само за парите за реклама, а и за имиджа и символната сила на марките, които те неволно преливали на медиите, за да могат спокойно да си разпространяват дезинформацията.
Евродепутатите призовават компаниите да застанат на страната на истината и почтеността, като внимателно разпределят рекламните си бюджети, далеч от платформи, които компрометират подобни ценности.
От POLITICO се обърнали за коментар към 15 компании, получили писмото. Говорител на GSK обяснил, че компанията му не рекламира на Балканите.
Говорител на Lidl заявил, че от средата на 2023 г. компанията значително е намалила парите за реклама в сръбските Pink TV и Happy TV, а от началото на 2024 г. са прекратили рекламните си взаимоотношения с двете телевизии. И уточняват, че нямат абсолютно договорни отношения с проруски медии в България.
Освен всичко това, чиновници в Европарламента и експерти по дезинформация предупреждават, че има риск нарастващата вълна от фалшиви онлайн новини да повлияе на предстоящите евроизбори.