Огромните около 50% митнически ставки ще трябва да въведе Европейският съюз, за да ограничи вносния поток от евтини електрически коли, произведени в Китай, показв нов анализ на Rhodium Group. Разследването на независимата компания за проучвания от Брюксел против субсидирането на сектора, се очаква да приключи до седмици, но анализаторите посочват още отсега, че каквито и да било наказателни действия вероятно ще са твърде плахи, за да откажат китайските автомобилни фирми.
Очакванията на експертите, подготвили анализа, са “Европейската комисия да въведе мита в диапазона от 15 до 30 процента, но дори те да са на максималната стойност, някои производители от Китай все още ще са в състояние да генерират добри маржове от колите, които изнасят в Европа заради значителните предимства на разходните си бюджети”. Изследователите допълват, че “мита от 40-50 процента и дори по-високи за вертикално интегрирани групи като BYD, вероятно ще успеят да направят европейския пазар непривлекателен за китайските износители на тези автомобили”.
Например, модел Seal U на BYD се продава за 20,500 евро в Китай и за 42 хил. евро в ЕС. Маржът на печалбата е, съответно 1300 и 14,300 евро, предвид силните експортни стимули, твърди Rhodium. Европейските вносители вече плащат 10% митническа ставка, достигаща 2100 евро на кола. По сметки на анализаторите от Rhodium, “мито от 30% все още ще оставя на компанията 15% (4700 евро) над китайската й печалба”. А това означава, че “износът за Стария континент ще остане много атрактивен”.
BYD дори би могъл да понижи цените, за да спечели 5% дял от пазара на ЕС до 2025-а и 10% до 2030-а, посочват експертите, подготвили доклада. И добавят, че “много други китайски модели електрически коли все още ще имат солидна европейска премия на печалбата”. Rhodium е пресметнал, че средната стойност на наказателното мито за всички сектори, в които са открити субсидии, е 19%, ако засегнатите компании са оказали сътрудничество, както са постъпили китайските производители на автомобили BYD, SAIC и Geely.
Брюксел обяви разследването си през октомври след скока на импорта, застрашаващ местните производители, които са се прехвърлили от двигатели с вътрешно горене на електрически. Вносът на електрически автомобили от Китай, включително и на произведените от задгранични фирми със заводи в азиатския колос, е скочил от 1.6 млрд. щ. долара през 2020-а на 11.5 млрд. долара през 2023-а. Делът на китайските модели е нараснал над четири пъти – до 8% през миналата година и се очаква да достигне 11% през тази и 20% до 2027-а, по оценка на неправителствената организация “Транспорт и околна среда”.
Германски и американски производители на автомобили със заводи в Китай, продаващи в ЕС, също ще подлежат на митническо облагане. Rhodium твърди, че 15-процентна митническа ставка ще заличи печалбите на “Тесла” от износа от Китай за Стария континент.
Пекин определи разследването като протекционистко и посочи, че китайските фирми са просто по-конкурентни. Официални представители на Брюксел пък са коментирали за “Файненшъл таймс”, че предварителните мита могат да бъдат наложени още през май, въпреки че крайният срок за тази мярка е юли. Постоянните ставки обаче трябва да получат мажоритарна подкрепа от страните членки на общността и ще бъдат въведени през ноември.
Rhodium посочва, че огромните инвестиции в заводи означават, че китайските производители на коли са задължени да изнасят, за да постигат задоволителна доходност. До 2026-а годишният производствен капацитет на BYD на китайска земя ще достигне 6.6 млн. електрически коли срещу 2.9 млн. в края на 2023 година. За да бъде усвоен този потенциал в национален мащаб, компанията ще трябва да качи над два пъти продажбите си на бележещия охлаждане пазар.
Някои държави, включително Съединените щати, вече са въвели митнически ставки и рестрикции, така че Старият континент е приоритетен избор. Rhodium прогнозира, че политиците в Брюксел могат да използват и други способи, за да защитят местния бранш. Те могат да ограничат китайския внос по съображения за сигурност като се отчетат данните, които събират автомобилите или предложат субсидии на потребителите за произведени в общността еллектрически модели. ЕК съобщава, че ще приключи инспекциите до края на април и че “оценява потвърдените данни и информация”.