Парламентарната комисия по икономическа политика и иновации се съгласи с ветото на президента Румен Радев и прие върнатите от него промени в Закона за насърчаване на инвестициите.
Промените бяха приети на 19 април с гласовете на ГЕРБ, ДПС и “Има такъв народ”. С тях бяха скъсени наполовина сроковете за административно обслужване, становища и произнасяне по екологични процедури.
Дебатът
По време на дебата правният съветник на Крум Зарков заяви, че президентът връща 7 параграфа от закона. Според него част от измененията влизат в основен разрез с екологичното законодателство.
Румен Гечев от БСП обяви, че ще подкрепи ветото на президента. От левицата обаче настояха да се потърси баланс и да се гарантира, че няма да се правят инвестиции в обществен ущърб.
Владислав Панев от ПП-ДБ защити мотивите за ветото на президента и ги определи като състоятелни.
Йордан Цонев от ДПС коментира, че един от проблемите, с които държавата не се е справила последните години, е злоупотребата със зелено право.
Александър Иванов обяви, че ГЕРБ няма да подкрепи ветото на президента, защото смятат, че е дошло време да се сложи край на зеления рекет в общественото развитие и големите инфраструктури проекти
Ветото на президента
Вчера, 29 април, държавният глава Румен Радев наложи вето срещу определени разпоредби от Закона за насърчаване на инвестициите, които застрашават конституционно гарантираното право на българските граждани на здравословна околна среда.
В мотивите е посочено още, че прилагането им би довело до намаляване на нивото на отговорност на администрацията за защита на живота и здравето на хората при изпълнението на мащабни проекти. Според президента законодателството трябва да позволява бързо и качествено изграждане на важните за България обекти, но едновременно да е съобразено със задължението на държавата да закриля своите граждани и природа.
За ново обсъждане са върнати разпоредбите, които съкращават времето на компетентните органи да се произнесат по въздействията на даден проект върху околната среда и въвеждат принцип на мълчаливо съгласие за неговото изпълнение. Оспорени са и ограничаването на възможностите за съдебен контрол, както и удължаването на валидността на определени решения, чийто срок изтича или вече е изтекъл.
Държавният глава оспорва и създаването на предпоставки за придобиване на имущество, собственост на публични предприятия, което води до риск от ощетяване на обществения интерес.