В повечето европейски градове учрежденията и офисите на компаниите са извън историческия център, където често движението е ограничено. По правило, у нас нещата винаги са наопаки – може или не може, всичко да е струпано на мегдана. Столицата е проектирана през 20 век за слаб автомобилен трафик, което е обяснимо предвид факта, че хората са чакали за нова кола по 10-15 години. Сега обаче с маневрата „Паркиране“ има огромен проблем, защото никак не са малко семейства, които живеят в големия център на София, разполагат с по две-три коли и ги държат пред домовете си… безплатно. Зоните за паркиране са „бич божий“, защото доста хора живеят със съзнанието, че общината им е длъжна.
В този дух няма защо да се чудим, че в понеделник общински съветници от БСП, ГЕРБ, „Синя София“, ИТН и ВМРО яхната вълната и поискаха от кмета на София Васил Терзиев незабавно да прекрати всички започнали дейности по реорганизацията на движението в центъра на София в карето между бул. „Патриарх Евтимий“, ул. „Фритьоф Нансен“ и бул. „Витоша“.
Те ще внесат искане до кмета на Столична община за
спиране на строителните дейности по булевард „Патриарх Евтимий“,
подписано от „съответните“ общински съветници, както и от независими общинари.
Причина за всеобщия смут е, че в петък зам.-кметът по транспорта инж. Илиян Павлов обяви, че предстоят ремонти и промени в движението по ключови булеварди в центъра на София.
Общината предвижда изграждане на нова бус лента и велоалея по бул. „Патриарх Евтимий“, както и преместване на велоалеята от тротоара на булеварда. Включени са още промени и по булевардите „Витоша”, „Фр. Нансен“ и „Ген. Скобелев“. Опасенията на живущите в района са, че така ще се отнемат около 140 паркоместа, а
въвеждането на бус лента от дясната страна и на успоредно паркиране от лявата
ще доведе до хаос в движението и паркирането.
Спорният проект за реорганизация на движението по бул. „Патриарх Евтимий“ в района на НДК е от 2020 г., но предишната администрация не го е изпълнила. Вероятно екипът на Фандъкова е предусещал каква врява ще се вдигне срещу златната мърлява възможност да се паркира навсякъде и по всяко време.
Зам.-кметът по транспорта обясни пред медиите, че според проекта велоалеите ще бъдат свалени от тротоарите и ще са изградени по нов начин, отделени от платното със здрави колчета. Ще има и платформи на спирките за градския транспорт, за да се гарантира максимална пътна безопасност, както и две нови пешеходни пътеки. Предвижда се и бус лента, която
ще даде предимство на градския транспорт, движещ се в момента с 12 км/час.
Всички тези намерения обаче се разбиват на пух и прах в стремежа да се съхрани хаоса и безхаберието. Ако може нищо да не се променя, защото така сме свикнали. Достатъчно е да погледнем ужаса в кварталите, където колите са паркирани по тротоари, върху зелени площи и детски площадки. На въпроса защо се случва това, отговорът е: „А къде да паркират, като не им е осигурено?“. Осигурено има, но се заплаща, а в градинката и в локвата е безплатно. Пък и никои не ги глобява.
Проектът за булеварда е първи опит на общината да покаже, че колите не трябва да са на първо място. Дали в него има пропуски или не, това има начин да се изясни, защото предстоят обсъждания. Може би е по-градивно да се предлагат решения, вместо да се отхвърля всяка нова инициатива.
Преди седмица Европейската комисия одобри
проект за създаването на екологична зона в центъра на Стокхолм,
където бензиновите и дизеловите автомобили ще бъдат изцяло забранени от 2025 година. Тази зона ще обхваща 20 пресечки от центъра на града, където ще бъдат разрешени само електрически автомобили и превозни средства с ниски емисии, включително градски транспорт и таксита.
Някои биха казали, че ние сме много далеч от стандартите на Стокхолм, но това едва ли е основателна причина никога нищо да не се подобрява, за да има място за колите.