Най-важно е да има място за паркиране, другото – както дойде

паркиране

В повечето европейски градове учрежденията и офисите на компаниите са извън историческия център, където често движението е ограничено. По правило, у нас нещата винаги са наопаки – може или не може, всичко да е струпано на мегдана. Столицата е проектирана през 20 век за слаб автомобилен трафик, което е обяснимо предвид факта, че хората са чакали за нова кола по 10-15 години. Сега обаче с маневрата „Паркиране“ има огромен проблем, защото никак не са малко семейства, които живеят в големия център на София, разполагат с по две-три коли и ги държат пред домовете си… безплатно. Зоните за паркиране са „бич божий“, защото доста хора живеят със съзнанието, че общината им е длъжна.

В този дух няма защо да се чудим, че в понеделник общински съветници от БСП, ГЕРБ, „Синя София“, ИТН и ВМРО яхната вълната и поискаха от кмета на София Васил Терзиев незабавно да прекрати всички започнали дейности по реорганизацията на движението в центъра на София в карето между бул. „Патриарх Евтимий“, ул. „Фритьоф Нансен“ и бул. „Витоша“.

Те ще внесат искане до кмета на Столична община за

спиране на строителните дейности по булевард „Патриарх Евтимий“,

подписано от „съответните“ общински съветници, както и от независими общинари.

Причина за всеобщия смут е, че в петък зам.-кметът по транспорта инж. Илиян Павлов обяви, че предстоят ремонти и промени в движението по ключови булеварди в центъра на София.

Общината предвижда изграждане на нова бус лента и велоалея по бул. „Патриарх Евтимий“, както и преместване на велоалеята от тротоара на булеварда. Включени са още промени и по булевардите „Витоша”, „Фр. Нансен“ и „Ген. Скобелев“. Опасенията на живущите в района са, че така ще се отнемат около 140 паркоместа, а

въвеждането на бус лента от дясната страна и на успоредно паркиране от лявата

ще доведе до хаос в движението и паркирането.

Спорният проект за реорганизация на движението по бул. „Патриарх Евтимий“ в района на НДК е от 2020 г., но предишната администрация не го е изпълнила. Вероятно екипът на Фандъкова е предусещал каква врява ще се вдигне срещу златната мърлява възможност да се паркира навсякъде и по всяко време.

Зам.-кметът по транспорта обясни пред медиите, че според проекта велоалеите ще бъдат свалени от тротоарите и ще са изградени по нов начин, отделени от платното със здрави колчета. Ще има и платформи на спирките за градския транспорт, за да се гарантира максимална пътна безопасност, както и две нови пешеходни пътеки. Предвижда се и бус лента, която

ще даде предимство на градския транспорт, движещ се в момента с 12 км/час.

Всички тези намерения обаче се разбиват на пух и прах в стремежа да се съхрани хаоса и безхаберието. Ако може нищо да не се променя, защото така сме свикнали. Достатъчно е да погледнем ужаса в кварталите, където колите са паркирани по тротоари, върху зелени площи и детски площадки. На въпроса защо се случва това, отговорът е: „А къде да паркират, като не им е осигурено?“. Осигурено има, но се заплаща, а в градинката и в локвата е безплатно. Пък и никои не ги глобява.

Проектът за булеварда е първи опит на общината да покаже, че колите не трябва да са на първо място. Дали в него има пропуски или не, това има начин да се изясни, защото предстоят обсъждания. Може би е по-градивно да се предлагат решения, вместо да се отхвърля всяка нова инициатива.

Преди седмица Европейската комисия одобри

проект за създаването на екологична зона в центъра на Стокхолм,

където бензиновите и дизеловите автомобили ще бъдат изцяло забранени от 2025 година. Тази зона ще обхваща 20 пресечки от центъра на града, където ще бъдат разрешени само електрически автомобили и превозни средства с ниски емисии, включително градски транспорт и таксита.

Някои биха казали, че ние сме много далеч от стандартите на Стокхолм, но това едва ли е основателна причина никога нищо да не се подобрява, за да има място за колите.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще гласувате ли, ако бъде свикан референдум за еврото?

Подкаст