От “Човешки ресурси” преминават към аналогови технологии, за да се преборят срещу ИИ-приложения

ИИ-приложения, ИИ-технологии

Компаниите Indeed и LinkedIn използват все повече ИИ-приложения, за да
подобрят процесите по търсене на работа и набиране на персонал. Някои специалисти обаче все
още не са убедени в ползите от новите технологии, съобщава WIRED.

От началото на 2024 г. над 3000 души са кандидатствали за една свободна позиция в областта на науката за данни в американска компания за здравни технологии. На най-подходящите кандидати се прави продължителна и трудна оценка на качествата и способностите им, която много малко от тях преминават успешно, споделя служител в “Човешки ресурси”, който е помолил да остане анонимен, защото не е оторизиран да коментира случая от името на компанията си.

Той твърди, че според него някои от издържалите теста може да са използвали изкуствен интелект за решаване на задачата. В някои случаи е имало странни формулировки, обяснява специалистът по подбор на персонал, други са разкрили използването на изкуствен интелект, а един от кандидатите, когато е преминал към следващото интервю, не е могъл да отговори на въпросите на поставената му задача на по-долното ниво.

“Те не само загубиха своето време, но и моето. Това наистина е разочароващо”, оплаква се специалистът по подбор на персонала.

Не е необичайно за технологични позици да се състезават стотици и дори хиляди кандидати. След поредица от съкращения от края на 2022 г. голям брой квалифицирани технологични работници бяха принудени да започнат да търсят работа. Това съвпадна с широкото разпространение на генеративния изкуствен интелект и преобърна процеса на набиране на персонал. Всички желаещи да постъпят на нова работа се сблъскват със стена: претоварени специалисти по подбор на персонал.

От WIRED разговаряха със седем души – специалисти от “Човешки ресурси”, които изразиха тревогата си заради новите технологии. Те признават, че засега не се знае много за това как и защо ИИ прави определен избор, а в миналото е вземал дори необективни решения.

Не всички квалифицирани кандидати биха се вписали идеално в дадена роля, споделя един от специалистите по набиране на персонал пред WIRED.

Специалистите по набиране на персонал казват, че са затрупвани от купища автобиографии, изпратени чрез инструменти като функцията “Easy Apply” на LinkedIn, която позволява на хората бързо да кандидатстват за работа в рамките на платформата на сайта.

След това има други инструменти за писане на автобиографии или мотивационни писма, а има и генеративен ИИ, вграден в инструменти на сайтовете на големи играчи като LinkedIn и Indeed – някои за търсещите работа, други – за набиращите персонал. Те се появиха едновременно с нарастващия брой инструменти за автоматизиране на процеса за набиране на персонал, което кара някои работници да се чудят дали човек или бот разглежда автобиографията им.

“За търсещия работа и за набиращия персонал изкуственият интелект е малко като черна кутия”, казва Хилке Шелман, чиято книга “Алгоритъмът” разглежда софтуера, който автоматизира проверката на автобиографии. “Какви точно са критериите, по които хората предлагат своето CV на специалист по подбор на персонал? Ние не знаем.”

Въпреки това генеративните инструменти на изкуствения интелект както за специалисти по подбор на персонал, така и за търсещи работа, стават все по-разпространени. По-рано тази година LinkedIn пусна нов чатбот с ИИ, предназначен да помага на хората да се ориентират по-лесно в търсенето на работа. Надеждата беше, че той ще помогне на желаещите да разберат по-добре дали се вписват за дадена позиция и така да адаптират по-добре автобиографията си за нея.

Това се случи, след като през октомври LinkedIn започна да внедрява нов набор от генеративни инструменти с изкуствен интелект, с които набиращите персонал да търсят кандидати. С помощта на този инструмент специалистите по подбор могат да търсят фраза като “Искам да наема инженери в Тексас” и да откриват профили на хора, които отговарят на тези критерии, както и други специфични умения, които могат да бъдат свързани с позицията. Те могат също да изпращат съобщения, написани с помощта на генеративен изкуствен интелект и да задават автоматични съобщения за последващи действия. Данните на LinkedIn показват, че съобщенията, генерирани от ИИ, се приемат с около 40% по-успешно от еднократните съобщения, написани само от специалист по подбор на персонал.

“Наистина искаме да направим живота на специалистите по подбор на персонал по-ефективен”, твърди Питър Ригано, директор по управление на продуктите в LinkedIn. Той смята, че с генеративния ИИ ще помогнат на работещите в компанията да се съсредоточат върху по-удовлетворяващите аспекти от нея, като например да се свързват и разговарят директно с хората, търсещи работа.

“Indeed” също обяви нови инструменти с ИИ през април. Компанията твърди, че нейният инструмент “Smart Sourcing” препоръчва профили на кандидати въз основа на нуждите на работодателя. Той използва ИИ, за да прочете автобиографиите на “активните” профили (тези, които са търсили работа през последните 30 дни или са актуализирали профилите си) и да обобщи защо лицето може да бъде подходящо.

Освен това от “Indeed” разчитат, че инструментът ще ги предупреди за някои пропуски, които не могат да бъдат пренебрегнати. Например, ако лицето има четири години опит, докато в описанието на работата се изискват пет.

Подобно на LinkedIn, работодателите също могат да изпращат на кандидатите съобщения, генерирани от изкуствен интелект. И двете компании са изградили своите генериращи функции на базата на инструменти на OpenAI, както и на свои собствени вътрешни данни или модели.

Но промените може да не решат всичките проблеми, с които се сблъскват специалистите по “Човешки ресурси”. Такъв специалист от компания за здравни технологии признава, че те рядко публикуват свободни позиции в LinkedIn и разчитат повече на кандидати, които вече са заемали съответната позиция и нямат голяма нужда да търсят повече възможности.

Друг специалист по набиране на персонал от втора компания в областта на здравните технологии, който пожела анонимност, тъй като не е упълномощен да говори с журналисти, споделя, че подаващите документи през LinkedIn често не са силни кандидати, но сайтът остава техният най-надежден помощник за търсене на работа.

Те са изтеглили инструмента за генериране на съобщения на сайта и са го накарали да изготви проект за потенциални контакти с кандидатите. Въпреки че специалистът по подбор на персонал призна пред WIRED, че това не е лош първи опит, но все той би предпочел да добави и други детайли.

Макар че инструментът на LinkedIn показва кандидатите в ред, който може да се нарече преференциален, директорът по управление на продуктите в него – Питър Ригано твърди, че компанията го е програмирала така, че да бъде представителен за хората в категорията, като показва мъжете и жените пропорционално на присъствието им в бранша или като подчертава други подходящи умения, които човек търси. Така обаче е възможно някои кандидати да се “изплъзнат” при първоначалното пресяване за търсене на работа.

Ръководителят на отдела, отговорен за изкуствения интелект на Indeed, Трей Коузи, твърди пред “WIRED”, че компанията разполага с инженери, учени и изследователи, които оценяват справедливостта на системата и че компанията получава обратна информация как да се подобрят системите за генеративен изкуствен интелект.

“Въпреки това никоя система не може да бъде напълно безпристрастна, тъй като не съществува единно определение за пристрастност, а определенията често си противоречат”, смята Коузи.

Тези инструменти може да фаворитизират по-активните профили в сайтовете, което е важно за специалистите по подбор на персонал, които се надяват да достигнат до хора, които действително проверяват съобщенията си. Но това също така може да изключи онези професионалисти, които са били по-малко активни в сайтовете или дори са се оттеглили за известен период от време поради заболяване, например.

Безпристрастността е основен проблем при автоматизираното наемане на желаещи за работа. Установено е, че се правят прибързани, негативни преценки за кандидати, които имат имена, типични за чернокожи, както и че предпочитат мъже-кандидати или пропускат такива, които не са отбелязали всички полета или имат пропуски в автобиографиите си.

Сим Бхатия от “Reality Defender”, компания, която открива дълбоки фалшификати, твърди, че не използва инструменти с изкуствен интелект, за да оценява кандидатите. Тя смята, че засега инструментите са рискови.

Сим може да филтрира кандидатите, намиращи се в Ню Йорк, където е офисът на “Reality Defender”, без да разчита на генеративни инструменти. Използването на все още развиващата се технология може да представлява проблем за безопасността за данните на кандидатите или на настоящите служители, ако се използват в системата на компанията, споделя тя.

Бхатия споделя, че тя предпочита да преглежда кандидатурите, чете автобиографии, звъни по телефоните, което й отнема около 10 часа седмично. Подобно на много други специалисти по набиране на персонал, тя не изключва в бъдеще да ползва ИИ, но засега смята, че той още не е напълно завършен.

И тъй като в системите, които го използват, се вграждат все повече генеративни инструменти, специалистите по подбор на персонал все още се учат къде ИИ работи добре в процеса и къде не, твърди Лиан Гец, вицепрезидент на каналите за доставка във фирмата за ИТ персонал “Experis”. “Няма съмнение, че ИИ ще добави значителна стойност в областта на набирането на персонал”, твърди Гец. Но инструментите няма да автоматизират напълно процеса на наемане.

Някои, които имат възможности за наемане на персонал, започват да се опасяват от социалните сайтове за наемане на работа. Кристен Коупланд, основател на PR фирмата KC & Co Communications, заявява, че не планира да публикува нови работни места в LinkedIn.

През есента тя е търсила мениджър за връзки с обществеността и за тази длъжност са кандидатствали 600 души. Имало е някои качествени кандидати, които в крайна сметка не са се справили. Имало е и други – доста странни, споделя Коупланд. Тя твърди, че един от тях е излъгал за предишния си професионален опит, като това подозрение се появило след проверка на колеги, а било посочено, че той бил един от специално препоръчаните кандидати от LinkedIn.

LinkedIn не може да провери всяко твърдение, направено в профила на дадено лице, но разполага с функция за проверка на профилите, така че разширените й списъци с професионални връзки обикновено изграждат доверие сред специалистите по подбор на персонал и мениджърите по наемане на работа.

В крайна сметка в онлайн търсенето на работа има разминаване, обобщава Коупланд и предупреждава: “Всеки има работа, която предлага. Всеки си търси работа. А никой не я получава.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да бъдат наложени по-строги правила за използването на електрически тротинетки?

Подкаст