50 корпоративни победители от пандемичната 2020-а са загубили грубо 1.5 трлн. долара

50 корпоративни победители от пандемичната 2020-а са загубили грубо 1.5 трлн. щ. долара

Петдесет компании – корпоративни победители, натрупали най-големи печалби по време на пандемията от КОВИД-19, са загубили грубо 1.5 трлн. щ. долара от пазарната си оценка от края на 2020-а насам след като инвеститорите загърбиха много от акциите, чиито котировки скочиха рязко в периода на карантини. По данни на “Стандард енд Пуърс глоубъл”, в челото на 50-членния губещ списък са технологичните групи с пазарна капитализация от над 10 млрд. долара, натрупали най-високи печалби в процентно изражение през 2020-а, по сметки на експерти на “Файненшъл таймс”, базирани на данни на агенция “Блумбърг”.

Компанията за видеоконферентни връзки Zoom, чийто акции поскъпнаха със 765% в пандемичната година след като бизнесът “превключи” на дистационна работа, е сред най-потърпевшите – книжата й са поевтинели с 80.3%, което е еквивалентно на спад на пазарната й оценка със 77 млрд. щ. долара от края на 2020-а насам – до 19 млрд. долара.

Компанията за облачни комуникации RingCentral, която също напомпа пазарни мускули по време на “надомната работа”, е загубила около 90% от оценката си в конкуренцията на технологични гиганти от ранга на “Алфабет” и “Майкрософт”.

Акциите на производителя на велоергометри “Пелотон” пък са заличили над 97% от стойността си от края на 2020-а, еквивалентни на 43 млрд. щ. долара. Фирменото ръководство обяви в началото на май, че главният изпълнителен директор Бари Макарти се оттегля от поста си и че ще съкрати 15% от персонала си – последната от поредицата мерки за орязване на разходите.

Загубите се натрупаха след като трендът за рязко ускоряване на употребата на видеоконферентни контакти и на онлайн пазаруване, предизвикан от пандемичните карантини, се оказа по-краткотраен от очакванията и повече хора се върнаха обратно в офисите , а високите лихвени проценти и разходите за издръжка на живота охладиха електронната търговия.

В процентно изражение, безспорният победител на 2020-а е производителят на електрически автомобили “Тесла”, чиято пазарна оценка е скочила със 787.1% – до 669 млрд. щ. долара в края на същата година. Оттогава насам обаче тя е заличила 11.9% – до 589.2 млрд. щ. долара. Втора е базираната в Сингапур интернет фирма Sea Group, чиято пазарна оценка е скочила от 19 на 102 млрд. щ. долара в резултат на пандемичния подем на три от ключовите й бизнес-дейности: игри, електронна търговия и цифрови плащания. Впоследствие обаче ръстът се е стопил с 63.2% – до 37.5 млрд. долара.

Групите за електронна търговия Shopify, JD.com и Chewy, които в началото процъвтяваха в резултат на скока на онлайн разходите, също претърпяха сериозни загуби.

Ваксините, вдъхнали надежди за предпазване от вируса и търсенето на медикаменти за лечение повишиха търсенето на фирмените книжа на ред фармацевтични групи като “Модерна” и “Пфайзер” през 2020-а, както и на по-малко известните китайски корпорации като WuXi Biologics, Chongqing Zhifei Biological Products и Alibaba Health Information Technology. Печалбите на множество производители на ваксини от пандемичната ера обаче се стопиха след като инвеститорите станах по-предпазливи към непредсказуемото търсене на медикаментозните дози. “Пфайзер”, например, заличи изцяло спечеленото от 2020-а и 2021-а, въпреки съвместното с немската “Бионтех” производство на масово използваната ваксина срещу КОВИД-19.

Само седем от 50-е най-големи корпоративни победители от 2020-а са повишили пазарната си оценка оттогава насам. Сред тях са китайският производител на електрически коли BYD (бел. ред. – “пандемична” печалба от 359.2% и последващ ръст с 13.7% – до 88.7 млрд. щ. долара пазарна оценка); щатската група за киберсигурност CrowdStrike ( 357.2% поскъпване на акциите през 2020-а и нови 64.9% – до 77.3 млрд. щ. долара). Другите пет са софтуерните компании The Trade Desk и Datadog, T-Mobile, китайската технологична компания CATL и латиноамериканският онлайн пазар Mercado Libre.

Други пък, които също са регистрирали успехи по време на КОВИД-19, впоследствие са станали още по-успешни, включително “Енвидия” и “Амазон”, които са класирани, съответно на 54-о и 100-о място сред най-печелившите в пандемичната година. От края на 2020-а насам “Енвидия” е добавила над 1.9 трлн. щ. долара към пазарната си оценка благодарение на “бума”спринта” на книжата, свързани с изкуствения интелект.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст