Китайският конгломерат BYD си е поставил за цел да измести “Фолксваген”, “Тесла” и “Стелантис” и да стане най-едрият продавач на електрически автомобили (EVs) в Европа до края на десетилетието, твърди Майкъл Шу – директор на европейското фирмено поделение. Той посочва, че компанията планира “огромни инвестиции” в заводи, дилъри и маркетинг на територията на Стария континент, които да убеждават шофьорите да купуват нейните електрически и хибридни превозни средства.
“Убедени сме, че можем да завоюваме водеща позиция” преди 2030-а, коментирал за “Файненшъл таймс” Шу по време на проведената от 7 до 9 май в Лондон конференция “Бъдещето на автомобила” (Future of the Car Summit). Той е споделил още, че фирменото ръководство подготвя инвестиции в Европейския съюз в размер на “милиарди евро” като следваща фаза от фирмената стратегия. Плановете на BYD включват икономичен модел на Seagull, който се продава в Китай за по-малко от 10 хил. щ. долара. Европейската му версия пък ще струва под 20 хил. евро.
Коментарите на Шу са най-смелото досега официално изявление за европейските амбиции на китайския автомобилен гигант, който е един от най-конкурентните производители на коли в света. Бизнесът, подкрепен и от легендарния американски инвеститор Уорън Бъфет, за кратко изпревари “Тесла” в края на миналата година като най-продаван автомобилен бранд и, първоначално “на четири очи”, а вече и явно, е сочен от лидерите на западните му конкуренти като най-голямата заплаха за европейския автомобилен сектор.
Брюксел вече проверява дали китайските производители на коли използват субсидии, за да понижат цените на превозните средства – разследване, което се очаква да доведе до по-високи мита за внасяните на Стария континент модели. Шу обаче твърди, че компанията планира да прави колите си “в Европа за Европа” – стратегия, която би я предпазила от по-високи наказания и глоби и би отслабила частично усилията на ЕС да предотврати наводняването на територията на общността с китайски модели, както и да ограничи логистичните затруднения, с които се сблъскват вносителите на автомобили в Европа.
BYD вече строи нов завод в Унгария, който ще призведе първите коли през 2025-а, а фирмените бизнеспланове са да започне проучване за подходящо петно за втора фабрика през идните месеци. По отношение на електрическите автомобили, китайската корпорация предвижда да продава и произвежда и хибридни Plug-in модели (PHEV) в Европа (превключващи от електромотор на двигател с вътрешно горене), отчасти защото в региона много бавно се изгражда инфраструктура за зареждане.
Шу отдава голямо значение на електрическите коли и уверява, че проникването им вече става масово, особено в северните части на Стария континент. Според проучване на европейския пазар на електрически коли на Schmidt Automotive Research обаче пазарният дял на BYD в Западна Европа е бил едва 1.7% през първото тримесечие на 2024-а.
По време на приключилата на 9 май конференция в Лондон, старши мениджъри на “Нисан”, “Пежо”, “Фолксваген” и “Хюндай” вече са споделили безпокойството си от засилващата се конкуренция на китайските производители на “електромобили” с техните усъвършенствани технологии, особено при батериите.
Въпреки всичко, BYD отчете 42% спад на доставките на електрически автомобили през първото тримесечие на 2024-а спрямо периода октомври-декември 2023-EVs заради намалялото търсене и нарасналата конкуренция на вътрешния пазар. Компанията изпревари “Тесла” по продажби на електрически коли през последното тримесечие на миналата година когато е реализирала 526,409 EVs срещу 484,507, продадени от “Тесла” през същия период. През април обаче “Тесла” обяви, че е продала 386,810 коли през първото тримесечие на тази година – под прогнозираните 450 хиляди, но все пак повече от китайския си съперник.