Перспективата за преизбирането на сегашния президент на Съединените щати Джо Байдън е помрачена от неизчезващия страх от инфлацията – 80% от участниците в проучване на обществените нагласи, направено за “Файненшъл таймс”, са отговорили, че високите цени са едно от най-големите фианнсови предизвикателства. 43% предпочитат претендента за Белия дом Доналд Тръмп да управлява икономиката, а 35% – Байдън. Констатациите, които се съдържат в последната анкета на FT-Michigan Ross, са отражение на нарастващите опасения на американския електорат от последните месеци, че инфлацията отново надига глава въпреки устойчивия й спад през миналата година. Именно те заличиха “точките”, натрупани от Байдън за начина, по който управлява националното стопанство.
Едно от заключенията от допитването е, че расте броя на американците, които не подкрепят икономическата политика на президента: 58% от тях са разочаровани от начина на управлението й срещу 55% през миналия месец, а 40% я одобряват. Само 28% от анкетираните са казали, че Байдън е помогнал за развитието на стопанството – спад с 4 пункта спрямо предишния сондаж на нагласите.
Последните стойности на индекса на потребителските цени, които трябва да бъдат публикувани през следващата седмица, ще дадат свежи насоки за посоката на движението им. Ключовият показател за доверието на американските домакинства на Мичиганския университет, огласени на 10 май, показаха, че той е паднал до най-ниското си равнище от ноември 2023-а насам заради влошаващите се инфлационни очаквания.
Анкетата, проведена по-малко от шест месеца преди изборите за президент през ноември, предполага, че избирателите все още обвиняват Байдън за по-високите потребителски цени, по-специално на петрола и храните, без да отчитат приноса му за икономическия растеж и силния пазар на труда.
Последните официални данни показват, че индексът на персоналните потребителски разходи (който Федералният резерв приема за основен инфлационен ориентир) се е повишил до 2.7% годишно през март срещу 2.5% ръст през февруари – стойност, която е доста над целевите 2% годишно на американските централни банкери. Този резултат охлади надеждите на някои анализатори за значителни лихвени редукции през тази година и остави завишени разходите за обслужване на ипотеките и на другите заеми.
Избирателите постоянно поставят икономиката за свой основен приоритет преди ноемврийския вот, на който Байдън ще се изправи срещу своя предшественик Тръмп в битка за Белия дом. Освен несигурността, обвиваща инфлационната перспектива, анкетата разкрива също, че 49% от участниците се тревожат за равнищата на доходите си срещу 45% преди месец. Други 32% се опасяват от разходите за поддръжка на жилищата срещу 27% през април.
Още един тревожен сигнал за администрацията на Байдън е, че майското проучване на обществените нагласи на FT-Michigan Ross констатира, че избирателите вярват повече на Тръмп отколкото на Байдън когато става въпрос за управление на стопанството: 43% от анкетираните предпочитат бившия президент срещу 41% през април, 35% подкрепят Байдън, а 16% споделят, че не вярват на нито един от двамата.
Последната анкета показва също дълбокото разделение в електората по въпроса кой кандидат представлява интересите на белите якички: 40% от участвалите в допитването регистрирани избиратели са казали, че Байдън върши по-добра работа, точно колкото са дали предпочитанията си за Тръмп. Сондажът вади на показ и разединението съобразно образователния ценз: 52% от завършилите висше образование смятат, че Байдън защитава по-добре интересите на белите якички срещу една една трета от участниците без университетски дипломи.
Проучването показва предизвикателствата, пред които се изправя Байдън в битката да спечели подкрепата на работническата класа в Америка. Тръмп отстрани Хилари Клинтън през 2016-а отчасти заради доверието на белите избиратели, както и на белите якички и на хората без диплми за висше образование. Сегашната анкета показва, че той по-скоро представлява интересите на Уолстрийт и на едрите корпорации, докато Байдън се приема по-благосклонно от профсъюзите – друг блок от избиратели, чиито сърца искат да спечелят двамата съперници за Белия дом през последните месеци.
Изследването на обществените нагласи от FT-Michigan Ross е осъществено онлайн от стратези на демократите от Global Strategy Group и на социологическата фирма на републиканците North Star Opinion Research между 2 и 6 май. В него са участвали 1003 регистрирани избиратели от цялата страна, а статистическата грешка е плюс/минус 3.1 процента.