Застаряващото население на Европа – магнит за някои инвеститори

Застаряващото население на Европа - магнит за някои инвеститори

Топящото се население на Европа отдавна буди тревога за икономическите перспективи на Стария континент. Правителствата гледат с безпокойство към бъдещето и дори Илон Мъск алармира за низходящия тренд. За някои обаче той се превръща в сериозен и привлекателен бизнес.

Една от значимите области, която се възползва от застаряващото население на Европа, е погребалният бизнес. Финансираната с частни капитали Funecap е похарчила около 1 млрд. евро за покупката на над 300 крематориума и погребални центрове, основно на Стария континент, в който 17 от най-големите и развити 20 държави са с най-висока смъртност.

Базираната в Париж фирма, подкрепена от британската Charterhouse Capital Partners – водеща европейска компания за частен капитал с 85-годишен опит в сферата на инвестициите, и от френската Latour Capital, печелят от високите цени на погребенията, от нуждата от мобилност и от все по-отслабващото влияние на религията върху погребалните традиции. Което изисква кремации и алтернативи на традиционните, извършвани от църквата услуги.

Един от всеки петима жители на Стария континент в момента е на 65 години или по-възрастен, като това съотношение до 2050-а се очаква да нарасне на 30 процента. Но, за разлика от Северна Америка, където е надвиснала подобна заплаха от намаление на населението, Европа има ограничено пространство за погребения когато хората починат.

“Погребалният бизнес е нещо повече от копаенето на дупки”, посочва Тиери Жисеро – основател и главен изпълнителен директор на Funecap, допълвайки, че “това е инфраструктурен процес”. По отношение на европейския пазар на крематориуми, Жисеро твърди, че фирмата му печели от високия среден растеж от 5-7 процента годишно. Кремациите печелят все по-голяма популярност, особено в страните с католическо население, където правилата през последните десетилетия постепенно се смекчават.

През 2022-а Funecap е придобила нидерландската Facultatieve Technologies – световен лидер в съоръжения за кремации, а неотдавна е станала партньор в Rhein-Taunus-Krematorium (RTK) – най-голямата германска компания от бранша, чийто главен изпълнителен директор твърди, че и други инвеститори “чукат на вратата”.

Пазарът на погребални услуги и крематориуми е далеч по-фрагментиран в Европа отколкото в останалия развит свят, и особено в Германия – твърди Бьорн Волф – основател на Mymoria. Неговата фирма, предлагаща погребални услуги, е започнала да купува погребални агенти през последните години и иска да продължи да се разраства. Причината е, че собствениците на бизнеса остаряват, а децата им не искат да го продължават. И когато Mymoria го придобие, тя може да обедини някои услуги, основно – административните, и да подобри рентабилността.

Междувременно, оборотът на сектора е предсказуем – така или иначе, хората умират. Смъртните случаи се очаква да започнат да се ускоряват през идните години заради остаряващото население от следвоенния период на бум на раждаемостта, което вероятно ще увеличи приходите на фирми като Funecap и Mymoria.

Другият източник на приходи, който се смята за доста по-спорен, е продажбата на металните останки от кремацията на телата на починалите. Много хора имат златни зъби, изкуствени бедрени кости или коленни стави, които съдържат титан, кобалт или хром. В повечето европейски държави металите се отделят от пепелта и се продават за рециклиране. Което не е незаконно, ако наследниците бъдат информирани за тази процедура.

Повечето крематориуми твърдят, че даряват част или всичките средства от продажбите. Шефът на компанията за рециклиране на метали OrthoMetals, посочва, че тези дарителски процеси се различават значително в отделните европейски държави. В Германия, например, няма национално регулиране на процедурата, докато Швеция изисква от крематориумите да прехвърлят получените пари на държавния наследствен фонд.

“Понякога даряваме 100%, понкога – 50%”, обяснява Жисеро политиката на Funecap. И допълва, че “тъй като фирмата не е благотворителна организация, средствата трябва да се използват по най-добър начин и в интерес на корпорацията”.

Мениджърите на RTK пък коментира, че “някои инвеститори изглежда си представят, че крематориумите са машини за печатане на пари”, което е абсолютна илюзия. Защото трябва да се инвестира в много съоръжения и процеси и да се исъществява сериозна поддръжка. Но, ако фирмите си разбират от работата, те могат да реализират адекватни приходи и печалби.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще успее ли ГЕРБ да състави правителство с първия мандат?

Подкаст