Саудитска Арабия съобщава, че работи с водещите световни авиокомпании “Боинг” и “Еърбъс” да одобрят добитите в страната алуминий и титан за използване в техните самолети като част от усилията на кралството да привлече по-голяма част от производствената дейност на местна почва. Получаването на сертификати може да помогне на производителите на машините да преодолеят пречките в предлагането, включително и затрудненията при осигуряването на някои основни суровини. Рияд дискутирал и изработването на повече самолетни части в кралството, твърди Саудитската служба за гражданска авиация Saudi General Authority of Civil Aviation (GACA).
“И “Боинг” и “Еърбъс” и “Ембраер” проявяват интерес към създаването на дъргосрочни обекти за някои компоненти в кралството”, посочи президентът на GACA Абдулазис Ал-Дуайлей преди откриването на тридневния Форум за бъдещето на авиацията в Рияд на 20 май.
Саудитска Арабия работи усилено да стане нов център за метали и минна промишленост в търсенето на пътища за диверсифициране на икономиката си извън суровия петрол. Разговорите с авиационните гиганти страната да стане част от одобрените контрагенти за техните метални обществени поръчки идват точно когато кралството подготвя сериозни ордери на нови самолети. Престолонаследникът Мохамед бин Салман има амбиции да създаде национален транспортен сектор, включително чрез реформиране на авиационната ниша и откриване на нови авиолинии.
Националният саудитски авиопревозвач “Сауди груп” обяви на 20 май, че ще купи 105 теснофюзелажни самолети на “Еърбъс” – най-едрата зявка в 80-годишната история на компанията. Тя е поискала дори още повече машини, но не е успяла да си осигури допълнителни слотове от европейския производител преди 2032-а.
Саудитците са поръчали и десетки самолети на “Боинг” през миналата година, както и “Рияд еър” – новата авиокомпания, която Саудитският държавен фонд се подготвя да пусне.
“Боинг” е подписал меморандум за разбирателство през 2023-а за проследяване на разработването на авиационен сорт титан с местния конгломерат Tasnee. Компанията произвежда около 10% от световните доставки на титаниеви уплътнители, които са жизнено важен материал за самолетния бранш.
Саудитска Арабия цели да привлече инвестиции в размер на 100 млрд. щ. долара в авиационния си сектор до 2030-а, основно чрез държавния си Публичен инвестиционен фонд. Близо половината от тази сума ще бъде похарчена за летища и инфраструктура, а останалата ще отиде за самолети и за други свързани с бранша дейности. Саудитските власти обявиха планове за ново голямо летище в столицата Рияд, което да приема по 120 млн. пътници годишно.
GACA планира да приватизира аерогарите си до 2030-а, като международното летище в Абха в южната част на кралството е следващото в списъка. Интерес към сделката проявяват глобални оператори, контрагенти и чуждестранни мениджъри на активи.