В указателите за туристи може да прочетем, че в България има четири големи и световно признати зимни курорта. Пистите на Витоша, Рила, Пирин и Родопите са на световно ниво, инфраструктурата е отлична, а изживяването може да бъде обогатено с културен, екологичен и с уелнес и СПА-туризъм. Тази информация е откровено подвеждаща, защото общата дължина на пистите надвишава 210 километра, но е далеч по-малка от 300 километра. А заради недостатъчното количество лифтове, опашките са повече от безобразни.
Наскоро бе съобщено, че последният работещ лифт от София до високите части на Витоша – Симеоновският, който бе спрян в края на миналата година, повече няма да работи. Вместо това ще бъде подготвен проект за подмяната му. Опасенията са, че това може да отнеме доста време, да не кажем години. Да, ще кажат някои, до планината можем да се качим и без лифт, но за скиорите и развитието на зимния туризъм тази придобивка си има своето… огромно значение.
Сайтът „Медиапул“, който първи съобщи злощастната новина, че оставаме без лифт до Витоша, цитира базираната в Италия фирма “ТехноАлпин”, собственик на дружеството “Витоша ски”, което притежава съоръженията. “ТехноАлпин” твърди, че
причината за спирането е липсата на части за поддръжка
на Симеоновския лифт до Алеко. На сайта на “Витоша ски” продължава да стои съобщението, че лифтовете са в профилактика преди началото на летния сезон.
Спор няма, че лифтът отдавна си е изпял песента и че състоянието му е плачевно. Все пак е пуснат в експлоатация през 1982 г., а в поддръжката му през последните 25-30 години не са вложени кой знае колко средства. Но, че толкова време не бяха предприети никакви мерки за спасяване на “въздушния” достъп до планината, си е типично нашенско безхаберие. При това – от най-чист вид.
Сега започнаха да се обвиняват кой е отговорен за гафа –
ГЕРБ, които управляваха София цели 18 години,
или кметът Терзиев, който дойде на власт преди 7 месеца.
Факт е, че трите лифта на Витоша – седалковият “Драгалевски” и кабинковите “Княжевски” и “Симеоновски” вече не работят. Те бяха продадени от Столична община на “Витоша ски” през 2007 година. По онова време градоначалник беше лидерът на ГЕРБ – Бойко Борисов, който прекара на ул. “Московска” 33 около четири години – до 2009 г., когато стана министър-председател. Няма отговор на въпросите защо
частната фирма не предупреди много по-рано за тази възможност,
за да се вземат мерки, както и какво не направи толкоз години Фандъкова за спасяването на въжената линия.
“Инвестираме в подобряване на туристическата инфраструктура на Витоша с 3-годишна програма, която ще реализираме с ръководството на Природен парк „Витоша“. През последните години една от най-важните ни задачи е да работим за подобряване на достъпа до планината.”, това каза бившата кметица през 2020 г.
Четири години след това се чудим кой е виновен. ГЕРБ получи критики, че приватизацията на лифтовете е станала при кметуването на Борисов и оттогава проблемите не са решени, а Терзиев – че е на кметския пост вече няколко месеца, но не си е направил труда да се запознае проблема и не предлага решения. И двете обвинения са напълно основателни, но по-важно е какво ще направят в бъдеще. Ако се позабавят, може да се наложи да пренасят туристите с рикши.
Общински съветници от целия спектър предлагат
Терзиев да издаде заповед за премахването на опасните съоръжения,
а собственикът им – “Витоша ски”, да ги демонтира.
Следващата стъпка е общината да се заеме с изграждането на новите съоръжения. Кметът пък се ангажира да да преговаря със собственика и се зарече до края на мандата си на Витоша да заработи поне един от лифтовете.
“Общината има възможност да възстанови един от лифтовете – Драгалевския. Това може да стане със средства на общината. Искаме да видим какви са възможностите за по-всеобхватно решение, което да включва и Симеоновския, да се види инфраструктурата горе в планината. Целта е да не се модернизира на парче. Това включва
разговор с всички заинтересовани страни и анализ на правните възможности,
за да видим къде е сечението между идеалното и възможното“, заяви Терзиев пред журналисти в понеделник.
В Банско също има голям проблем. Градът бе презастроен с огромни хотелски комплекси, гигантоманията продължава да се вихри с всички сили, а а инфраструктурата си остава все същата – никаква. Курортът отдавна има нужда от втори и трети лифт, защото опашките наистина са непоносими. Това обаче няма как да се случи, защото не съществува вероятност природозащитниците, местните власти и концесионера да се споразумеят за каквото и да било.
Недоразуменията у нас са не само на общинско, но и на национално ниво. По-лошото е, че вместо решения се отварят нови и нови пукнатини.