Йелън подтиква ЕС да подкрепи мерките на САЩ срещу китайския износ

Йелън подтиква ЕС да подкрепи мерките на САЩ срещу китайския износ

Финансовият министър на Съединените щати Джанет Йелън призова държавите от Европейския съюз да се включат в американските усилия за ограничаване на китайския износ на зелени технологии и предупреждава, че пренасищането с евтини китайски стоки може да застраши оцеляването на заводите по света.

Америка и западните й партньори трябва да реагират по “обединен начин” на нарастващата производствена мощ на Китай или в противен случай ще изложат собствените си промишлени сектори на риск, заяви Йелън в реч във Франкфурт на 21 май, където се отби на път за Италия за срещата на финансовите министри на Г-7. Тя отхвърли критиките на европейските партньори, че масата данъчни отстъпки и субсидии за зелените производители на Съединените щати представляват “завой към американски протекционизъм”.

Американският финансов министър говори само седмица след като Белият дом качи рязко митническите ставки на китайския износ на най-чисти технологии в опит да защити производствените си мощности в някои щати като Пенсилвания и Мичиган, където президентът Джо Байдън и опонентът му за президентските избори от партията на републиканците Доналд Тръмп ухажват белите якички да гласуват за тях през ноември.

Тя сподели за германската аудитория, в която беше и германският министър на финансите Кристиян Линднер, че четирикратното увеличение на данъка на китайските електрически коли над 100% е “стратегическа и целенасочена мярка”.

Европа се опитва да се позиционира в “златната среда” в условията на задълбочаващото се търговско напрежение между Вашингтон и Пекин. Председателят на Европейската комиися Урсула фон дер Лайен вече обяви, че няма да се присъедини към въведените от Съединените щати мита и че Брюксел ще предприеме различен на техния подход на “общи тарифи”. “Искаме конкуренция, искаме да търгуваме заедно, но същевременно жеалем това да става справедливо и по правилата” коментира фонд дер Лайен на 21 май преди Йелън да направи своите забележки.

В отговор на обявеното през миналата седмица от Белия дом увеличение на митата, германският канцлер Олаф Шолц посочи, че западните марки са отговорни за “поне 50% от вноса на електрически коли от Китай”. Шведският премиер Улф Кристершон допълва, че “е лоша идея да започне демонтаж на глобалната търговия”.

За разлика от Вашингтон, еврозоната, която изнася по-голяма част от собствените си стоки в Китай, се опитва да парира наплива от евтини китайски слънчеви панели, водни турбини и електрически автомобили чрез разследвания и доклади, които са в изпълнение на правилата на Световната търговска организация. Шолц, фонд дер Лайен и френският президент Еманюел Макрон обаче повториха предупрежденията на Йелън към Пекин, направени по време на посещението им в китайската столица през април, че големите субсидии за китайския промишлен сектор рискуват да изострят геополитическото напрежение.

По отношение на твърденията на Брюксел, че Законът за редуциране на инфлацията на администрацията на Байдън налива инвестиции в американската промишленост за сметка на Европа, Йелън опонира, че “те не създават възможности само в САЩ” и че “търговията ЕС-САЩ в стоки за зелена енергия е надхвърлила 2 млрд. щ. долара през 2022-а и че европейските държави могат да бъдат лидери в тази област”.

“Като произвеждаме повече у дома, ще понижим разходите за чисти енсергийни технологии в световен мащаб, от което ще се облагодетелстват хората и стопанствата по света”, обяснява американският финансов министър. Тя призовава и за по-голямо сътрудничество между САЩ и ЕС за особено важните минерали, посочвайки че продоволствените вериги и на двете държави са “свръхконцентрирани в Китай”. Както и за еволюция на мултинационалните банки за развитие, като Световната банка, за изкуствения интелект и за полупроводниците.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След като Конституционният съд се произнесе по казуса с "Величие", ще се увеличи ли доверието в изборния процес?

Подкаст