“В железниците няма казал, чул, има документ. Всяко едно нещо в железниците е разписано. Нашите правилници са написани с кръв.”
Този гневен коментар направи в ефира на БНР проф. Симеон Ананиев – експерт в сферата на жп транспорта.по повод вчерашния инцидент на Централна гара в София
Тогава маневрен локомотив удари пътнически влак, като 12 души пострадаха.
Ананиев обясни, че всеки път, когато се прави маневра и се отива на коловоз, който е зает, не се съобщава устно на машиниста, а се издава специален образец и се казва “Движение по неправилен път.
При конкретния инцидент маневрата е навлязла в заетия вече коловоз, без изобщо да е било предупредено.
Ананиев обърна внимание и че влакът в коловоза е трябвало да замине преди 12 минути и предположи, че катастрофата е станала, защото се е смятало, че влакът вече е заминал. Експертът бе категоричен, че всеки служител трябва да има лист и да знае какво прави във всяка една ситуация – т.е. всичко трябва да е разписано и всеки трябва да носи лична отговорност.
Ананиев коментира и първите думи на транспортния министър Георги Гвоздейков по повод инцидента, посочвайки, че те не са професионално издържани и че може би механизмът на работа е трябвало да бъде обяснен на журналистите от хора, които пряко са участници в процеса. Според експерта не е правилно вината за случилото се да се прехвърля само на БДЖ и на машиниста. Причината е, че НКЖИ (Национална компания “Железопътна инфраструктура”) осигурява движението, а БДЖ е оператор, в същото време Централна гара е в много тежко техническо и технологично състояние, а ремонтът там продължава с месеци. Ето защо според проф. Ананиев става въпрос за комплекс от грешки и непрофесионализъм и във връзка с тези слабости той апелира към завръщане към строгата дисциплина и безкомпромисното отношение към високите стандарти в работата.
Проф. Ананиев възнегодува срещу постоянните хвалби, че са пристигали нови влакове. Той призова: “Стига с пиар, започнете да работите както трябва”.