Почти половината профилирани ученици няма да работят това, за което са учили

профилираните ученици,

Основната роля и предимство на професионалното образование е да осигурява пряка връзка между профилираните ученици и пазара на труда. За измерването на тази връзка е създаден “Индексът на съответствието”.

Индексът показва професионалното обучение по сектори и го сравнява с разпределението на работната сила в различните икономически дейности. По този начин могат да се видят както структурните съвпадения, така и отклоненията в предоставяното образование спрямо нуждите на пазара на труда.

„Индексът на съответствие на професионалното образование с профила на икономиката за страната през 2024 г. е 53,1 точки (от максимум 100 т.) – леко намаление от резултата при предходното издание от 2023 година. Причината за това се крие основно в разширения прием в професии за информационните и комуникационни технологии (ИКТ сектора)”. Това пише в анализ на Института за пазарна икономика. От там уточняват, че въпреки нарастващото несъответствие тази трансформация не е непременно и изцяло негативна в дългосрочен план.

Изследването обхваща випуск от близо 22 хиляди ученици, които ще се обучават в следващите пет години в специалности от избрани шест сектора: селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство и ИКТ. Но вероятно над 10 хиляди от тях няма да работят това, за което са учили.

Данните показват също голямата тежест на специалности и професии, които на практика не се търсят, но запълват места – от една страна във вече остарели и ненужно широки специалности (например в селскостопански дисциплини), а от друга, в такива със сравнително ниски разходи за обучение (като в хотелиерството и ресторантьорството).

Все пак през последните години като цяло се наблюдава разширяване на приема в ИКТ направления за сметка на предишното силно разпространено обучение в секторите на селското стопанство и хотелиерството и ресторантьорството. Наблюдава се и появата и увеличаване на популярността на някои нови специалности, отговарящи на промените в структурата  на икономиката и развитието на технологиите като „Техници на електрически превозни средства“ и „Организатори на електронна търговия“.

Данните на областно ниво дават още по-ясна представа за съответствието на професионалното образование и профила на икономиката. През 2024 г. с най-висок резултат е област Добрич с 62,9 т., следвана от Сливен (62,4 т.) и столицата (59,4 точки). Трите области водят класацията и през миналогодишното издание, когато обаче на първо място е столицата. С най-нисък резултат остава област Ловеч (31,2 т.), а преди нея в класацията са областите Смолян (34,8 т.) и Кюстендил (35,1 точки). Те и в предишното издание на индекса са на дъното на класацията.

Негативните ефекти от несъответствията между това, което се учи, и профила на икономиката могат да се намалят чрез по-гъвкаво образование в училищата за сметка на специфично обучение по специалности. Така например силно специализираните предмети биха могли да се заместят в някаква степен от езикови и технологични обучения, както и от придобиване на умения, които увеличават възможностите за заетост.

Важен аспект в професионалното образование е и необходимостта да се разширява обхвата на дуалното обучение. Обучението чрез работа още в училище ще повиши заетостта и привлекателността на професионалното образование заради по-силните практически умения (съответно по-малка необходимост от обучение започване на трудовата кариера) и възможността за оставане на работа на мястото на обучението. В същото време повсеместното прилагане на дуалното образование естествено ще повиши и съответствието между предлаганите специалности и профила на икономиката на местно ниво. Този подход трябва да бъде допълнен от възможност за трансфер между професии, както и от задължително професионално ориентиране на учениците, казват още от Института за пазарна икономика.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да се забрани използването на телефоните в училищата?

Подкаст