Картина купена за 1000 долара се оказва отдавна изгубен Дега на стойност 13 млн.долара

Картина купена за 1000 долара се оказва отдавна изгубен Дега на стойност 13 млн.долара

След като експертите доказват, че картината е на Дега, някои от тях предполагат, че пастелът върху картон с размери приблизително 19 на 24,5 инча, може да струва около 7-8 милиона евро (около 8 милиона долара). Други оценки достигат до 12 милиона евро (13 милиона долара).

Проницателен търсач на онлайн находки прави сделката на живота си, когато през 2021 г. попада на пастел, обявен за „менте“ Дега. Изненадващо майсторската композиция привлича вниманието му и с помощта на експерта Мишел Шулман те установяват, че най-вероятно става дума за „Éloge du maquillage“ (1876), известна картина на Дега, изобразяваща сцена от публичен дом, която е била смятана за изгубена в продължение на десетилетия.

Тази драматична история излиза наяве на 28 май, когато картината е представена пред публика във Френския институт в Мадрид .

Картина купена за 1000 долара се оказва отдавна изгубен Дега на стойност 13 млн.долара

Неназован купувач от Барселона се включва в наддаване на аукционния сайт Todocolección. Първоначално обявена само за 1евро (1 долар), той печели творбата за 926 евро (1000 долара). По онова време това вероятно е изглеждало като неочакван късмет за предишния собственик от каталунския град Сабадел, който е наследил картината. Въпреки подписа „Degàs“, той не е вярвал, че може да е истинска, така че я е пуснал за продажба заедно с някои документи за произход, показващи, че е била купена през 1940 г. от неговия прародител Жоан Льонч Салас, колекционер и бивш председател на местната банка Banco Sabadell.

И така, каква е историята на тази отдавна изгубена творба? Шулман, който е автор на онлайн каталога-резоне на Дега, заедно с историците на изкуството Джудит Урбано и Алваро Паскуал, както и консултанта Хуан Архона Рей от Consultores Rey, се заемат с мисията да разберат.

Екипът стига до заключението, че това е Дега, „след изчерпателен анализ на пигменти, подробно проучване с рентгенови лъчи и фотографии, наред с други техники“, казва Шулман пред испански медии. Анализът, проведен в Мадрид през юли 2023 г.,установява че творбата е правена към края на 19-ти век. Той добавя, че е било важно също така да се провери дали подписът на произведението е автентичен и не е добавен по-късно.

Шулман, който е каталогизирал 1750 творби на Дега, предполага още, че „В хвала на грима“ е свързана с друга творба на френския художник, „Серьезният клиент“. „Дега е работел върху картините си, използвайки сцена или герой от друга по-ранна творба“, обяснява Шулман.

Изследването на екипа за автентичност е подпомогнато от няколко етикета, все още прикрепени на гърба на произведението, които им помагат да докажат, че то е влязло в Испания, докато е било в притежание на художника Хулиан Бастинос, който го е купил от Дега в Париж през 1887 г. за 3000 франка. Тази сделка е документирана в писмо, което Дега е изпратил на приятеля си, оперния певец Жан-Батист Фур.

Картина купена за 1000 долара се оказва отдавна изгубен Дега на стойност 13 млн.долара

Бастинос го взема със себе си в Кайро през 1910-те години, което се потвърждава от етикет на гърба на творбата, показващ, че е рамкиран в Египет. След смъртта на Хулиан през 1918 г., пастелът е върнат в Барселона от брат му Антонио Дж. Бастинос.

През 1934 г. творбата е била една от 150 произведения от колекцията на семейство Бастинос, включваща и маслена картина на Гоя, които са били конфискувани от властите. Те са били съхранявани от франкистки републиканци в манастира Педралбес за безопасност по време на Гражданската война в Испания.

Етикет на гърба от Франкисткото министерство на народното образование отбелязва, че пастелът е „иззет от врага“ през януари 1939 г. Изследователите твърдят, че е върнат на семейство Бастинос през 1940 г. и скоро след това е продаден на Льонч на 13 септември 1940 г. за 3000 песети.

Картина купена за 1000 долара се оказва отдавна изгубен Дега на стойност 13 млн.долара

Творбата е видяна за последно публично през 1952 г., когато Жоан Льонч Салас я предоставя на групова изложба в барселонската галерия Gaspar, както е записано на друг етикет на гърба на творбата. Монотипия на хартия със същата тема – жена с червена коса, показана в профил и пудреща се, се съхранява в колекцията на Музея на изящните изкуства на Канада в Отава. „В хвала на грима“ вече е включена в цифровия каталог-резоне на Шулман.

Четете още на : Картина на Франсис Бейкън на стойност 5,4 млн. долара е намерена от испанската полиция.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст