Служебният министър на културата ще завещае на наследника си проектозакон за запазване на важни сгради в чужбина

запазване на важни сгради, Найден Тодоров

Служебният министър на културата Найден Тодоров обяви в ефира на БНТ, че ще завещае на наследника си идеята си за политики за запазване на важни сгради, намиращи се извън територията на България, но свързани с нейното наследство и история. По повод казуса с къщата на Димитър Талев в Прилеп, той поясни, че последните правителства са започвали инициативи по придобиването на имота, но докато се ориентират какво се случва, и е идвал нов кабинет. Ето защо според него е важно този въпрос да бъде уреден законодателно.

Министърът коментира и случая със съборената през февруари къща на ул. “Велико Търново” 32 в София, на която по-късно е възстановен статутът на недвижима културна ценност, в резултат на което собственикът й сега трябва да я построи наново, както е била. По думите му процедурата за даване на статут “паметник на културата” е много сложна и продължителна и нарочно е направена така, за да не може всеки, който поиска, да спира нови строежи.

От друга страна той нарече безпомощни и изнемогващи подопечните си в Националния институт за недвижимо културно наследство, които трябва да се грижат за хиляди паметници на културата, а за цялата страна са само 56 души. Направи сравнение с отпреди 20 години, когато били 1500 души и имали и регионални поделения. По думите му промяната била извършена с промени в Закона за администрацията от 2012 година.

Във връзка с последната мярка на Министерския съвет, с която бюджетът на сценичните изкуства бе увеличен с 30 млн. лева, министър Тодоров поясни, че във всички сектори върви процес на увеличение на заплатите – тези 30 млн. лева са за дейност, за да може освен пари за заплати служещите на обществото в сферата на културата да имат и средства, за да реализират своя талант.

На въпрос дали приема концепцията на предшественика си – министър Кръстю Кръстев, че пари за култура винаги ще има, стига да се предлагат добри проекти, Найден Тодоров бе категоричен, че културна политика не се справи с проекти, защото в един момент, когато няма пари, лесно ще се намери оправданието – проектите ви не са добри.

Министърът на културата обяви и че най-хубавата дума е “културна стратегия”, признавайки, че са били правени неколкократни опити за нейното приемане – и през 2011 г. и през 2019 г., но и досега такава няма. Според него първо трябва да решим какъв модел искаме: “Дали искаме да накараме хората на културата да работят по един много западен, извъневропейски модел, където културата е индустрия, или пък искаме те да са инструмент на държавата, с който тя да вдигне общото ниво на културата на гражданите”.

След това маестро Тодоров уточни, че в европейските държави имат моделите са сходни – те са инструмент на наследниците на старите аристократи и имат за цел повдигането на общото ниво на култура в обществото.

Във връзка с недоволството от новоизбрания директор на културния ни център в Рим, министър Тодоров коментира, че в момента екипът му работи по смяна на правилата. По думите му сега действащата система е такава, че идва комисия от външни експерти, които преценяват кандидатите по биографията им и по написаната концепция. После обаче се оказва, че избраният от нея човек не притежава други качества, важни за изпълнението на ангажиментите му – например, не може да общува с хора. Министърът на културата обаче не може по никакъв начин да го отстрани от поста и реално никой не носи отговорност за избрания директор на културния ни институт.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да се забрани използването на телефоните в училищата?

Подкаст