Част от колекцията от произведения на изкуството на Renault е продадена на търг

Част от прочутата колекция от произведения на изкуството на автомобилната компания Renault беше продадена на търг на Christie’s в Париж. Всичките 33 произведения, обявени на търг, бяха купени, като общата сума, получена на аукциона, беше 10.49 милиона евро.

Историята на колекцията Renault е много показателна за общата история на колекционерството. Освен историята на банка в Сиена, която придобива произведения на изкуството през XV век, тласъкът за модата на корпоративното колекциониране идва от президента на The Chase Manhattan Bank – Дейвид Рокфелер, който през 1959 г. решава да въведе модерното изкуство в живота от неговите офиси. Едно от първите му придобивания е гигантски мобилен телефон Alexander Calder за фоайето на нов банков клон на Park Avenue в Ню Йорк. Концепцията на Рокфелер за Art at Work бързо се наложи и бизнес гигантите един след друг започнаха да купуват произведения на изкуството, най-често съвременни.

Компанията Renault се присъединява към тенденцията през 1967 г., но

концепцията, предложена от главния изпълнителен директор на компанията Клод Ренар, е новаторска.

Този любител на изкуството и приятел на тогавашния френски министър на културата Андре Малро създава отдела за изследвания, изкуство и индустрия на компанията, който предлага на художниците индустриални съоръжения, материали и източници на вдъхновение за създаване на нови произведения.

Залага се на онези, чиято слава все още не е достигнала своя връх,

за да излязат творбите им за Renault на арт сцената като значими събития.

Първият художник, поканен от Рено, е Арман (1928-2005 г.), един от основателите на групата Nouveau Realisme. Той е абстрактен експресионист, който използва предмети от ежедневието в своите колажи и асамблеи. Така че фарове, батерии и спирачни накладки от поточната линия на Renault бяха интегрирани в повече от 100 скулптури Arman’s Accumulation. Две дузини бяха придобити за постоянната колекция на автомобилния производител и изложени около различни сгради на компанията.

Това беше последвано от покани към френския художник и график от унгарски произход, един от основателите на оптичното изкуство Виктор Вазарели и френския художник и скулптор от Екол дьо Пари (Парижката школа) Жан Дюбюфе. Първият направи, наред с други неща, актуализирано фирмено лого.

Лого на „Рено от 1972 до 1981 Renault Logo 1972

А Жан Дюбюфе, използвайки силата на Renault, развива своята серия от двуизмерни и триизмерни скулптури Hourloupe до гигантски размери. През 1967 г. той създава „Синята стена“, сглобена от 19 модула от полистирол; и през 1973 г. компанията му поръчва „Летен салон“, цяла скулптурна среда с площ от 2000 квадратни метра, завършен със столове, пейки и дървета около плувния басейн в централата на Renault.

Петролната криза спира работата на отдела през 1975 г.,

но през 1996 г. програмата е възобновена и днес колекцията се състои от около 550 произведения, включително произведения на венецуелеца Хесус Рафаел Сото, испанците Хоан Миро и Антони Тапиес, американеца Робърт Раушенберг и френските класици Жан Тенгели и Ники дьо Сен Фал.

Тези и някои други имена съставиха списъка на художниците, чиито творби се предлагат на търг. Преди деня на разпродажбата обаче имаше скандална протестна кампания, водена от дъщерята на основателя на колекцията Renault Делфин Ренар. Тя вярва, че „тази продажба издава духа на колекцията и изкривява и изкривява един уникален ансамбъл“. От друга страна, този ансамбъл не е в най-доброто състояние от дълго време. Renault не искаше да инвестира в възстановяването му след затварянето на завода си в Булон-Бианкур през 1992 година. Когато Жорж Бесе, главен изпълнителен директор на Renault (убит през 1986 г. от терористи от Action Directe), прекратява субсидиите за изкуство, по-голямата част от колекцията е поставена на склад. От 2021 г. около 350 творби (плюс 200 творби на Робърт Доано, служител на Renault през 20-те години на миналия век, Марк Рибуд и Робърт Франк) са били съхранявани в друга полузабравена сграда. 

По един или друг начин продажбата на 33 лота може да се счита за успешна.

Renault обяви, че приходите ще бъдат дарени на фонд за изкуство и култура, включително инициативи в подкрепа на уличното изкуство. Последният адресат трябва да ви напомни, че тази автомобилна компания се придържа към демократичните принципи. И въпреки че Renault вече не е това Renault, каквото беше през главоломните 60 години на миналия век, идеята за продажба на произведения на изкуството, които са станали безумно скъпи, за да се даде възможност на младите художници да работят, може би е допаднала на бащите-основатели от тази корпоративна колекция.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст